Nordisk Lager & Logistik 1
ANNONS UNICARRIERS TAR GREPP OM MARKNADEN Truckti
llverkaren UniCarriers fl yttar huvudkontoret från Tyskland och återvänder till Mölnlycke strax utanför Göteborg. Företaget satsar stort såväl i Norden som i resten av världen. Bland marknadens alla märken är svenska Atlet sedan länge ett av de mer kända. Med utveckling och tillverkning i Mölnlycke har företaget betjänat truckanvändare under många år. Men det sker förändringar i branschen och sedan en tid ingår Atlet i den internationella UniCarriers-koncernen. Den startades 2012 då TCM och Nissan med Atlet gick samman som huvudaktörer i detta internationella samarbete. Per-Erik Mogren, Sales Manager för UniCarriers, har varit med under förändringarnas gång och berättar om vad som händer just nu. – Jag började på Atlet för sexton år sedan och har sett företaget gå från att ha varit ett större privatägt industriföretag till att ingå i en stor internationell koncern. För min del så har det varit en väldigt intressant resa och vi befi nner oss fortfarande i en otroligt spännande tid av förändringar. UniCarriers fl yttar tillbaks UniCarriers europakontor var till att börja med beläget i Mölnlycke men fl yttades senare ner till strax utanför Düsseldorf. Nu är det dock dags för förändringar på nytt. – Från och med den 1 april 2015 fl yttas det europeiska huvudkontoret ”hem” igen till Mölnlycke, något som Från och med den 1 april 2015 fl yttas UniCarriers europeiska huvudkontor ’hem’ igen till Mölnlycke. kommer att vara genomfört senast i mars 2016, säger Per-Erik. UniCarriers är ett ambitiöst företag och målsättningen är att expandera kraftigt i världen, vilket innebär att konkurrera med de största aktörerna i branschen. Företaget har sedan starten inte vilat på sina lagrar utan satsat på tillväxt med resultat att företaget växer både organiskt och genom förvärv. – Det som varit speciellt intressant nu under det senaste året är att det varit ett otroligt fokus på produktutveckling. Det är ju så med truckar att en produkt lever i kanske tio år eller mer innan den ersätts med en ny modell. Men under 2014 släppte vi hela fyra nya produkter, en ledstaplare, en vridgaff eltruck, en terminalstaplare och en fyrvägstruck. Och under 2015 kommer vi att släppa ytterligare minst tre nya produkter. Sedan ligger det en utbytesplan fram till 2021, så det kommer att vara en utveckling av produkterna hela tiden samt en breddning av sortimentet, säger Per-Erik och fortsätter: – Sedan fi nns en hel del intressanta projekt inom serviceområdet, bland annat nya avtalsformer, bättre kostnadsuppföljning för servicen och ny mjukvara för Fleet Management. Per-Erik Mogren, Sales Manager för UniCarriers, har sett företaget gå från ett större privatägt industriföretag till att nu ingå i den internationella koncernen UniCarriers. Utmaningar i branschen Något som är viktigt för alla som jobbar i lager, industri och på terminal och som använder truckar är fokus på säkerhet. Arbetsmiljöverket (AMV) gör besök på plats och tittar just nu mycket på truckmiljön eſt ersom det är ganska vanligt med olyckor där truckar är inblandade. Enligt AMV är de största arbetsmiljöriskerna direkt kopplade till arbete med truck. För att öka medvetenheten om riskerna, genomför AMV inspektioner på ett betydande antal företag varje år. – Arbetsmiljöverket är mycket aktiva och vi får oſt a samtal av truckanvändare som fått besök av dem och då hjälper vi till med lösningar. Vårt Kompetensoch Utbildningscenter hjälper till att tolka lagarna. Vi blir även kontaktade av företag som fått sanktionsavgiſt er för att förarintyg saknats. Så det är ett väldigt hett ämne just nu. Något som UniCarriers gör för att hjälpa företag och förbättra säkerheten är analys och rådgivning på plats. – I vårt dagliga jobb försöker vi att ligga steget före och tar upp dessa frågor redan innan AMV varit ute. Vi åker oſt a ut och besöker företag och hjälper dem med säkerhetsfrågor, förartillstånd, med mera. Vi genomför även mer djupgående riskanalyser. Personal från vårt Kompetensoch Utbildningscenter tillbringar då en dag på plats, följer fl ödet och ser var risker fi nns. Vi kommer sedan med förslag på vad som kan förbättras för att säkerställa arbetsmiljön. Säkerhet är alltså en huvudfråga för alla truckanvändande företag och något som UniCarriers fokuserar på för att hjälpa dem. UniCarriers satsar under våren mycket på att synas på och i samband med Logistik- och Transportmässan i Göteborg i slutet på maj. – Det kommer att bli ett avstamp för att sätta UniCarriers på den svenska kartan, att vi går från Atlet som företagsnamn och att det blir UniCarriers som gäller nu. Fyrvägstruck Tergo UFW, en av de fyra nya produkter UniCarriers släppte under 2014. Under 2015 kommer ytterligare minst tre nya produkter. FAKTA Företaget bakom Atlet-truckarna startades redan 1958 när Knut Jacobsson började utveckla och tillverka truckar. Från början kallades företaget Elitmaskiner men 1966 bytte företaget namn till Atlet. 2007 såldes Atlet till Nissan Forklift. 2012 såldes stora delar av aktieinnehavet till den japanska utvecklingsfonden INJC som sedan startade UniCarriers Corp där Hitachi, Nissan och Japanska staten ingår som delägare. Atlet bytte därmed namn och ingår i UniCarriers Group. UniCarriers har i dagsläget cirka 5 200 anställda. Huvudkontor för hela världen är i Tokyo, Japan och man har fabriker i Europa, USA och Asien.