Nordisk Lager & Logistik 1
ANALYS allt i dead spots i storstäderna där det ä
r svårt att distribuera. Tillsammans med Postnord Logistics driver vi ett projekt där vi utvecklar användningen av paketautomater i Stockholm. Vi vill bland annat veta hur konsumenten upplever det. Till hösten går vi vidare med projektet till glesbygdsområden för att forska på hur sådana automater påverkar kunders beteenden. Klas Hjorth hos oss leder det projektet. Citylogistiken har i stor grad haft kommunens terminal som bas, där allt gods tas in och så skickas ut. Ni har ett annorlunda angreppssätt. Berätta om det. – Vi har fokus på handelsledet. Frågan är hur handeln kan förbättra stadens flöden, inte hur staden kan lägga till rätta för handeln. Också här är paketautomater ett exempel. Handeln tycker att den typen av initiativ är toppen och vi har som sagt stöd av Helsingborgs kommun. Vilka andra vinster finns det med att låta handeln driva behovet av logistik? – Det ger miljöbesparingar och kostnadsbesparingar. När vi ser på totalkostnaderna för ett upplägg och inte enbart på varje enskild post A till Ö ger det även logistikföretagen möjlighet att utveckla sig. De behöver inte sälja in sig till varje logistikben utan kan ta ett helhetsgrepp. Vilka forskningsprojekt är i pipeline? – För att anknyta till det vi har pratat om kan jag nämna Starfish-projektet som leds av Henrik Sternberg. Där ska vi se på ett horisontellt samarbete, det vill säga hur man får konkurrerande företag att samarbeta. Om de kan kombinera sina rutter kan det öka effektiviteten. Det finns liknande projekt som pågår i andra europeiska länder och därifrån kommer vi att hämta inspiration. – Vi har åtta företag som deltar i Starfish, för att skapa en modell och räkna på potentiella vinster med samarbetet. Mindre leverantörer till dagligvaruhandeln kan antagligen tjäna upp till 10 procent på ett sådant samarbete. Men alla kan spara. Den här typen av lösning kan ha större potential än lösningar där aktörer tvingas in i en ny struktur. etablera sig varje år. De har drivet och viljan att skapa fantastiska produkter men sämre kunskap om hur dessa tillverkas, hanteras och säljs. Vilka trender ser du inom modelogistiken just nu? – Den första delen av kedjan i tillverkningen kommer att uppmärksammas ännu mer. Ändå från när fröet som blir bomull sätts i marken, till hur det färgas och vilka villkor arbetarna har. Det går inte längre att köpa in billig bomull och vänta sig stora marginaler för att man har pressat löner med mera. Konsumenten har sagt stopp. Hållbarhetssträvan är här för att stanna. Handel måste bedrivas i flera kanaler. Emil Åkesson, logistiker. Foto: Bryan Casey Davies De stora städerna kräver alltmer logistik. Foto: Wikipedia NORDISK LAGER & LOGISTIK 3/2015 33