Nordens Tidning 1
Folkrörelseutveckling Nya utmaningar för folkbild
ningen Folkbildningen möter ständigt nya utmaningar. Människans behov förändras över tid och med det följer att samhället förändras. Det är i den kontexten Studieförbundet Vuxenskolan tar sig an framtidens utmaningar, oavsett det gäller de stora hållbarhetsfrågorna eller den enskilde individens behov av bildning och lärande. Folkbildningens uppdrag har kanske aldrig varit så stort som idag. Studieförbundet Vuxenskolans första studiecirkel hette Fria tankars hem, som startade för över 90 år sedan av bröderna Rudolf och Eric Carlsson som var trötta på att de och andra ungdomar inte kunde träffas och prata om vad de ville, utan kyrkans inblandning. De startade då SV:s första studiecirkel. Varje dag, varje år sedan dess har fria tankar tänkts Samarbete, bildning, utbildning Föreningen Norden samarbetar med studieförbund och folkhögskolor i Sverige. Föreningen har ett centralt samarbetsavtal med Studieförbundet Vuxenskolan och får den vägen hjälp med planering och genomförande av funktionärsfortbildningar samt framtagande av studieplaner för årsböckerna. Med bra studiehandledningar är det lätt att starta och 30 nordens tidning nr 4 | 2013 och studiecirklar har startats i SV. Folkbildningen har ett tydligt underifrånperspektiv. Genom att vara en viktig del i människors vardag bidrar folkbildningen till att bygga gemensamma värdegrundsbilder som är ett fundament i demokratin. Folkbildningen är inte passiv och fri från värderingar. Folkbildningen är istället ifrågasättande och ska stå fri i förhållande till det offentliga när det gäller mål och arbetssätt. Folkbildningen har ett tydligt underifrånperspektiv lever i bidrar till att kontinuerligt utveckla och ge vårt kulturarv nya dimenDet mångkulturella samhälle som vi genomföra studiecirklar och programtillfällen. Föreningens distrikt och avdelningar erbjuds samarbete med Vuxenskolans regionala kontor för att utforma relevanta program för funktionärs- och ledarutbildningar utifrån Vuxenskolans program Tre steg mot framtiden. De tre delarna innehåller: 1. Föreningskunskap/ introduktion, 2. Funktionärskunskap och 3. Strategi, verksamhet och organisationsutveckling. Innehållet kan ändras och utformas så att det passar respektive distrikts/avdelnings behov av fortbildning. Om man har etablerat samarbete med andra studieförbund ska man givetvis fortsätta med sioner. Kulturarvet är en hörnsten för att bygga en bra värdegrund i ett samhälle, en hörnsten som folkbildningen och det fria föreningslivet behöver för att kunna fortsätta att ta fasta i alla människors lika värde och hålla främlingsfientlighet och intolerans ifrån oss. Efter Studieförbundet Vuxenskolans omorganisation står vi nu starkare och bättre rustade för att ta oss ann nya utmaningar. Tillsammans med våra föreningar, cirkelledare och deltagare ska vi de närmsta åren särskilt prioritera människor och främst unga i utsatt situation och personer med funktionsnedsättning, som ska ges verktyg och metoder för en bildningsresa och kunna utveckla egenmakt. Vi vill också ge engagerade människor verktyg för lokal utveckling och äldre möjlighet till livslångt lärande. LINUS OLOFSSON VERKSAMHETSCHEF det. Alla studieförbund kan bistå med utbildning och erbjuda samarbete kring programverksamhet. Flera funktionärer har efterlyst någon form av kurs i nordiskt samarbete och tips om hur man genom program och aktiviteter kan lyfta de nordiska frågorna och göra dem attraktiva för fler. Planering för en sådan kurs (eller flera kurstillfällen) har påbörjats. Kontakta gärna föreningens kansli, Britta Nygård, om ni har frågor om studieverksamhet, britta@norden.se, tel. 08-506 113 07. FOTO: JOHANNES JANSSON/NORDEN.ORG