Nordens Tidning 1
nordens tidning nr 4 | 2013 9 olika institutioner
na. Detta gäller i alla de nordiska länderna och har sett ut så oavsett regeringarnas politiska färg. I Sverige är det Finansdepartementet som är huvudman för NIB, Miljödepartementet för Nefco, UD:s biståndsavdelning för NDF och UD:s handelsavdelning för Nopef. Som jag ser det skulle betydande fördelar kunna uppnås genom ökad samverkan inom gruppen eller genom en sammanslagning av finansgruppen: • administrativa kostnadsbesparingar • ökad kritisk massa av kompetens- och kapacitet • ökad extern synlighet både i de nordiska (baltiska)länderna och internationellt • ökad sammanlagd finansiell styrka • ökad tyngd både policy- och resursmässigt som intressant partner för andra nordiska och internationella organisationer. ORGANISATORISKA FÖRÄNDRINGAR av finansgruppen kan naturligtvis vara mer eller mindre långtgående. En ny inriktning måste både vara relevant ur ett samhällsperspektiv och för det nordiska näringslivet och dess konkurrenskraft på den hårdnande globala marknaden. Det gäller bland annat hur den nordiska finansgruppens verksamhet bättre kan komplettera och förstärka de olika nationella stöd- och finansieringsordningarna. Det gäller också att tydligare kunna knyta samman nordisk kompetens inom bland annat miljöteknikområdet för att kunna erbjuda helhetslösningar inom olika sektorer. EN LÅNGTGÅENDE FÖRÄNDRING av de fyra institutionerna kan hämta inspiration (utan jämförelser i övrigt) från den organisationsstruktur som byggts upp inom Världsbanksgruppen i Washington. Inom gruppen finns fem olika separata organisationer men som inbördes samverkar och kompletterar varandra under en gemensam styrelse. Goda skäl kan också anföras för en total sammanslagning av de fyra nordiska finansinstitutionerna till en enda nordisk bank för hållbar tillväxt och gröna jobb. Jag vill inte underskatta utmaningen att få till stånd ökad samverkan i den nordiska finansgruppen. Genom att de tillkommit vid olika tidpunkter och med skilda utgångspunkter har de fyra institutionerna delvis olika ägarstruktur, mandat, finansiering, landinriktning m m. Men det är samtidigt viktiga frågor som förenar. Det gäller inte minst deras tydliga policyriktlinjer för utlåningen om stöd till grön tillväxt, krav på företagens samhällsansvar med stor hänsyn till skäliga arbetsvillkor, jämlikhetsfrågor och mänskliga rättigheter. Det vill säga sådana ”värden” som internationellt förknippas med den framgångsrika ”nordiska modellen”. grupp på mycket hög nivå ges uppdrag att föreslå ett mer samlat och strategiskt grepp om finansgruppens framtid. BO JERLSTRÖM Mitt förslag är att en nordisk (baltisk) F D AMBASSADÖR OCH STYRELSEORDFÖRANDE I NORDISKA PROJEKTFONDEN NOPEF FOTO: MAGNUS FRODERBERG/NORDEN.ORG