Advokaten 1
» SKÖTER INHOUSE Sheila Florell är chefsjurist på
fastighetsbolaget Vasakronan, som valt en annan väg när det gäller att anlita advokater. Hon och hennes juridiska avdelning sköter själva de transaktioner som bolaget genomför. – Målet att sköta det mesta inhouse satte jag upp redan 2006 när jag tillträdde som chefsjurist. Sen tog det förstås ett antal år att bygga upp en enhet som möjliggjorde det, berättar Sheila Florell, och fortsätter: – Jag tror att vi som bolag får högre kvalitet i den leJohan Ladenberg, vice vd och chefsjurist på Lundbergs Fastigheter. gala rådgivningen när vi sköter den inhouse, i vart fall inom våra kärnområden. Advokater kopplas dock in i vissa andra situationer, som tvister och tillståndsärenden som överklagas och en del hyresnämndsärenden, liksom på områden där de egna juristerna saknar tillräcklig kompetens. Enligt Sheila Florell bygger uppdelningen på en noggrann analys, baserat på vad som är mest effektivt. Just transaktionerna beskriver Sheila Florell som ett lagarbete där många olika enheter i bolaget medverkar. Samarbetet fungerar då bäst när transaktionsjuridiken sköts inom den egna organisationen. – Dessutom har vi på ”Legal” som Även Johan Ladenberg pekar på just den egna projektledningens betydelse. – Det gäller att ställa rätt frågor. Vi lämnar inte över en hel transaktion till en byrå, och är sedan inte delaktiga. Då hade jag kanske haft mer synpunkter på prisbilden, säger han, och fortsätter: – Det finns både högt och lågt i en transaktion, och advokaterna ska användas för kvalificerade frågor, det som är svårt och det som vi själva inte kan göra. Precis som advokaterna beskrivit (se artikel på s. 26) är timdebitering fortfarande det vanliga när fastighetsbolag köper advokattjänster. Det är en modell som fungerar, menar Johan Ladenberg och Hanna Jessing, som har svårt att se några alternativ som skulle vara bättre. Men, påpekar Hanna Jessing, advokatbyråerna måste också se till att säkra kvaliteten på det arbete som utförs och se till att klienten inte får betala för onödigt eller dåligt utfört arbete. – De seniora juristerna måste orka ”Vi lämnar inte över en hel transaktion till en jobbar med transaktioner bra kompetens inom redovisnings- och skattefrågor vilket ökar kvaliteten i förhandling och avtalsskrivning. Vi har också en bättre förståelse för vad som händer med fastigheten eller bolaget när det kommer in i vår förvaltning vilket kan ha betydelse i processen. Den kunskap vi får om fastigheten eller bolaget under dd:n kan vi också använda oss av i förvaltningen efter tillträdet, fastslår Sheila Florell. byrå, och är sedan inte delaktiga. […] Det finns både högt och lågt i en transaktion, och advokaterna ska användas för kvalificerade frågor, det som är svårt och det som vi själva inte kan göra.” johan ladenberg ha kontroll på de yngre juristerna. De måste se till, internt, att inte släppa igenom fakturor om de inte gett värde för pengarna, säger hon. HÅLLER HÖG KLASS Frågan om vad som är bäst, nischbyrå eller fullservicebyrå, dyker ofta upp inom just fastighetsrätten och fastighetsmarknaden. För Johan Ladenberg och Hanna Jessing är det inte någon jättestor fråga. De väljer advokater utifrån andra kriterier. Hanna Jessing beskriver sig som kräsen när det handlar om att välja advokat, och påpekar att om en advokat som de anlitar byter byrå, så följer de som regel med i bytet. – Juristbranschen är inte större än att jag vet vilka MÅSTE STÄLLA RÄTT FRÅGOR Det finns alltså olika vägar att gå när det gäller att anlita advokater. Storleken på den egna juristavdelningen, men också transaktionsfrekvensen och storleken på transaktionerna får avgöra hur olika bolag arbetar. Men gemensamt för de intervjuade bolagsjuristerna är att de betonar vikten av att tänka igenom vilka tjänster som ska köpas, så att det blir värt pengarna. För advokattid kan kosta mycket, konstaterar Hanna Jessing. – Jag tycker att det är dyrt. Men man måste alltid titta på en transaktion i slutänden, vilken summan blir totalt, säger hon, och tillägger att den egna projektledningen spelar stor roll för att hålla kostnaderna på en rimlig nivå. – Om man ändrar sig, och byter fot flera gånger i en process, blir det dyrt. Men på det stora hela, med de rabatter jag förhandlar fram, så tycker jag att prisnivån är skälig. 34 34 jag tycker är bra och mindre bra, och jag pratar med mina andra bolagsjuristkompisar. När det gäller transaktioner kan det vara precis lika bra med en nischbyrå när man sätter ihop teamet, säger hon och fortsätter: – Jag har en inköpschef som påpekar att vi skulle kunna få mycket bättre priser om vi shoppade från en byrå. Men jag behöver inte en byrå, jag behöver juridiken. Ibland finns den på en stor byrå, ibland på en liten. Det finns ändå en poäng med att den byrå som anlitas har en viss bredd, anser Johan Ladenberg. – Den bör kanske inte vara för liten eller för nischad, eftersom det i en transaktion inte bara är fastighetsrätt som dyker upp. Det kan vara frågor rörande arbetsrätt och till exempel skattefrågor, säger han. Samtidigt, fortsätter han, är det också en fördel att byrån inte är allt för stor. – De ska ha tid för oss, och vi ska känna att vi som klient är prioriterade, att vi inte är en i mängden. ADVOKATEN NR 1 • 2022