Advokaten 1
PRAKTISK JURIDIK » ambitionsnivå. Här ingår att s
tämma av medarbetarens förväntningar och behov av resurser för att kunna leverera på uppdraget. l Följ upp löpande och ge återETT TILLFREDSSTÄLLT BEHOV AV SAMHÖRIGHET LEDER TILL ÖKAD EFFEKTIVITET OCH FOKUS PÅ ARBETSUPPGIFTERNA. ETT OTILLFREDSSTÄLLT SÅDANT BEHOV KAN LEDA TILL EN SÄMRE PRESTATION OCH MINSKAD UTVECKLING. koppling på det arbete som har gjorts. för att lyckas med kvalitativ delegering krävs en hög nivå av kommunikation, förståelse för mottagarens kompetens, kunskap, erfarenhetsnivå och styrkor samt empatisk återkoppling under pågående och efter genomfört uppdrag med framåtblickande samtal om lärdomar och utveckling. En sådan ambition innebär för många att lägga ner klart mer tid än de gör i dag på att både förmedla uppdraget och att återkoppla på det. Men den investerade tiden ger avkastning. Förutom att uppdraget utförs och individen utvecklar sin kompetens och självständighet, utvecklas även mellanmänskliga relationer, samarbetet och i förlängningen kulturen. Detta sätt att delegera uppfyller intressant nog också de tre grundläggande psykologiska behoven som människor har för att kunna utveckla en sund motivation till sitt arbete och sina arbetsuppgifter.3 3 Den som vill fördjupa sig i den utförliga forskningen och generösa litteraturen om autonom motivation och de psykologiska grundbehoven rekommenderas att läsa t.ex. ”Self-Determination Theory”, Deci & Ryan, eller lättlästa ”Behovsanpassat ledarskap” av Stefan Söderfjäll. 40 En sund motivation leder också till positiva effekter på känslomässigt tillstånd, kreativitet och problemlösning, inlärning, uthållighet, stresstålighet, etik och prestation. Dessa psykologiska behov är att känna samhörighet, kompetens och autonomi. vi har alla ett grundläggande behov av att knyta an till andra människor och forma positiva och varaktiga relationer, som präglas av ömsesidigt stöd och omtanke. Vi bär ständigt behovet med oss och kan inte pausa det medan vi är på jobbet för att sedan ta fram det igen när vi kommer hem. För den som har långa arbetsdagar, blir arbetet en viktig arena där vi kan få behovet uppfyllt. Samarbetet inför en leverans kan utgöra en sådan källa till samhörighet, varför det är viktigt att känna till betydelsen av att forma och främja goda och trygga relationer med dem man samarbetar med. Otrygga relationer gör ofta att människor lägger onödig uppmärksamhet och energi på att analysera och oroa sig över detta i stället för att fokusera på arbetsuppgiften. Ett tillfredsställt behov av samhörighet leder till ökad effektivitet och fokus på arbetsuppgifterna. Ett otillfredsställt sådant behov kan leda till en sämre prestation och minskad utveckling. att tänka på för att stärka samhörighet i de samarbeten du delegerar uppgifter: l Var en förebild. Någon som medarbetaren kan se upp till och respektera. l Visa att du värdesätter medarbetaren och dennes egenskaper, åsikter och handlingar. Stanna till hos medarbetaren, fysiskt, via telefon eller digitalt och fråga hur det mås och hur det går. Bekräfta medarbetare i kommunikation så att hen känner sig sedd och hörd. Om du inte hinner svara på ett e-brev eller ta en fråga i korridoren, säg när du kan återkomma. l Vid eventuella prestationsproblem, ta direkt tag i dessa och framför budskapet tydligt, varmt och respektfullt. Ta upp det så tidigt som möjligt och förklara konsekvenserna. Det kan finnas många orsaker till att någon presterar otillräckligt. Undvik att dra förhastade slutsatser om motivation och kompetens och prata tillsammans för att identifiera vad som orsakar problemet. Kom överens om vad medarbetaren kan göra för att adressera situationen. l Ge stöd som motsvarar de krav som ställs inom ramen för uppdraget (eller uppdragen om det är mer än en uppgift som delegeras). l Uttryck uppskattning. Man kan tycka att det inte behövs. Vi betalar ju ut lön. Men lönen uppfyller inte vårt behov av samhörighet, och ett tack betyder oerhört mycket. l Fråga exempelvis om synpunkter på vad du själv kan göra bättre och annorlunda i ert samarbete. behovet av kompetens går ut på att utvecklas – att aktivt och löpande inhämta kunskaper och färdigheter så att vi med tiden lär oss det vi behöver för att klara oss hyfsat väl genom livet. Vi finner det också stimulerande i sig att lära oss ny kunskap eller färdighet. Att känna sig inkompetent är obekvämt och något vi gärna undviker. Vi vill helt enkelt känna att vi klarar av och behärskar de utmaningar och problem som vi ställs inför. Det är därför viktigt att uppdraget anpassas efter din medarbetares erfarenhetsnivå. Givet medarbetarens kompetens och erfarenhet, vad är rimligt att förvänta sig att hen ska klara av? Det får gärna vara svårt och utmanande, men får inte upplevas som omöjligt. På arbetet ges kontinuerligt kvitton på vår kompetens. Vi känner tydligt av om vi klarar av en arbetsuppgift eller om den känns övermäktig. Vi får kommentarer och återkoppling och analyserar och tolkar dessa efter bästa förmåga. Vi jämför oss med andra. Vi ser om vi når uppställda mål och uppfyller förväntningar såsom vi har uppfattat dem. När vi känner oss kompetenta påverkar det vår upplevelse och inställning till arbetet positivt. ADVOKATEN NR 1 • 2022