Advokaten 1
PRAKTISK JURIDIK » utrymme att i så stor utsträck
ning som möjligt tänka, välja, agera och vara sig själva. För att uppfylla behovet av autonomi, tänk på: l Detaljstyr så lite som möjligt. MEDARBETARE BLIR MER MOTIVERADE OCH DET LEDER TILL EN RAD VINSTER OCH RESULTAT SÅSOM POSITIVA EFFEKTER PÅ MEDARBETARES KÄNSLOMÄSSIGA TILLSTÅND, KREATIVITET OCH PROBLEMLÖSNINGSFÖRMÅGA, INLÄRNING, UTHÅLLIGHET, STRESSTÅLIGHET, ETIK OCH PRESTATION. Tillhandahåll ramar, syfte, målbild och ambitionsnivå. Ge så mycket utrymme som möjligt till medarbetaren att välja hur hen vill ta sig an och genomföra uppdraget. l Finns ej utrymme för eget tillvägagångssätt, förklara varför det förhåller sig på det sättet. Det är ok om man vet varför. l Att uppdraget är anpassat till medarbetarens kompetensnivå bidrar till autonomi. Beroende på medarbetarens erfarenhet i förhållande till uppdraget och om du vill tillhandahålla mer stöd utan att tala om, kan du fråga hur hen överväger att ta sig an uppdraget, vilka alternativ som finns och vilka konsekvenser eller effekter som kan förutspås. När de tre psykologiska behoven är tillfredsställda kan medarbetaren lägga sitt fokus och sin energi på arbetsuppgiften som då ofta upplevs som stimulerande, intressant och meningsfull. TIPS TILL DIG SOM UNG JURIST: 1. Stå på dig med förväntningar och krav och var samtidigt öppen för att dessa kanske inte möts exakt på det sätt du har föreställt dig. 2. Du är huvudansvarig för din utveckling. Fokusera på ditt lärande och reflektera över hur de uppdrag och de uppgifter du får utvecklar dig i varje steg. Lägg märke till dina framsteg och varje liten framgång. Säkerställ att du förstår vad du blir ombedd att göra och att du har vad du behöver för att kunna leverera på det. 3. Fundera över hur du tål att göra fel. Om det känns olustigt, prata med din uppdragsgivare om 42 det. Alla har begått misstag och du kommer att göra det också. Hitta ett fungerande förhållningssätt för verksamheten och för dig själv. 4. Ta del av evidensbaserade råd om vad du kan göra för att må så bra som möjligt i en miljö som ställer höga krav på dig. Det finns exempelvis gratiskurser online från högprofilerade universitet som tillhandahåller detta. 5. Det kanske är överflödigt, men ibland kan det vara värt att reflektera över att advokatbyråer gör en långsiktig investering i en anställd ung jurists utveckling och det tar 3–5 år innan den investeringen lönar sig, beroende på inriktning och område. TIPS TILL DIG SOM PROJEKTLEDARE/ DELÄGARE: 1. Satsa på kvalitativa delegeringar. Det tar lite längre tid initialt men den investeringen kommer att ge avkastning långsiktigt. 2. Jobba mycket med att vara tydlig med förväntningar och kom ihåg att förväntningar är ömsesidiga. Det är som att sätta upp baslägret, innan man försöker sig på toppbestigningen. Fråga också den du delegerar till vad som förväntas av dig och klargör om något av detta inte är realistiskt eller inte kommer att hända. Det är bättre att göra någon besviken direkt än att man märker det efter hand. Ibland kanske du behöver påminna om att du har debiteringskrav på dig och klienter att leverera till. 3. Ibland medger inte tiden att göra en kvalitativ delegering. Ibland är det så ont om tid att du gör det själv eller delegerar under den korta tid det tar att approchera en annan människa och lägga ett avtal på dennes bord. Det är ok. Men vinnlägg dig om att göra fler och fler delegeringar på det kvalitativa sättet. Du kommer att vinna tillbaka den investerade tiden. 4. Fokusera på positiv feedback. Lägg märke till små utvecklingssteg hos medarbetare som genomfört ett uppdrag eller en uppgift för dig och uppmärksamma dessa. 5. Säg tack. Det lilla ordet kostar så lite och betyder så mycket. TIPS TILL DIG SOM DELÄGARE/BYRÅ: Vinsterna med att medvetet satsa på att utveckla och höja ambitionsnivå och kompetens att delegera är många. Förutom att unga medarbetares, och potentiella nya medarbetares, förväntningar på utveckling och engagemang möts, utvecklas de facto medarbetarna snabbare och bättre, liksom samarbetet och kulturen på byrån. Medarbetare blir mer motiverade och det leder till en rad vinster och resultat såsom positiva effekter på medarbetares känslomässiga tillstånd, kreativitet och problemlösningsförmåga, inlärning, uthållighet, stresstålighet, etik och prestation. Byrån framstår som en attraktiv arbetsgivare vilket förenklar rekrytering och bibehållande av personal och bygger värde i firman. Genom utveckling av individer och samarbeten levererar uppdragen mer effektivt, smidigare och med högre kvalitet, vilket ger nöjdare kunder, mer återköp och en positiv effekt på det affärsmässiga resultatet. generationsklyftan som adresserades inledningsvis i artikeln kan te sig utmanande att överbrygga. Med hjälp av kvalitativ delegering kan man komma en bra bit på vägen, samtidigt som man förbättrar både varumärke och affär. Malin Nyman Jurist och ledarskapsutvecklare ADVOKATEN NR 1 • 2022