BAKOM KULISSERNA Tryggheten bakom telefonen Katar
ina Berg är en av 85 personer som svarar på fackliga frågor hos Unionen. Hon gillar att kunna hjälpa människor i otrygga situationer. INNAN DU RINGER Ha anställningsavtalet tillgängligt. Om du ska byta jobb, ha gärna organisationsnumret. Då kan rådgivaren kolla uppgifter på företaget, bland annat om de har kollektivavtal. Knappa in personnummer när du ringer. Då kortas väntetiden. Glöm inte att skriva in det om du mejlar. Ring gärna på kvällen. På morgonen och runt lunch är trycket som högst. I TRE ÅR har Katarina Berg svarat i telefonen på Unionens medlemsservice. ”Enormt lärorikt”, säger hon när Kollega ber henne beskriva arbetet. – Det är väldigt givande att kunna hjälpa människor i otrygga situationer, ofta genom att faktiskt bara ge dem enkla fakta, säger hon. – Arbetsrätten är väldigt omfattande och man blir aldrig fullärd. Det låter som en klyscha, men det finns alltid nya sätt att tolka lagarna och se nyanserna. Rådgivarna arbetar efter ett schema där man antingen tar emot samtal, arbetar med uppföljningar eller svarar på mejl. Mixen av människor som arbetar på rådgivningen är något Katarina Berg gärna lyfter fram som en styrka. – En del kommer från personalvetarsvängen, som jag själv. Andra är jurister. Många har också arbetat fackligt länge på sina tidigare arbetsplatser och sedan hamnat här. ATT GE MÄNNISKOR TRYGGHET beskriver hon som Unionens och fackens största uppgift. Genom sin dagliga kontakt med människor vet hon hur osäkert det kan vara därute. – Facket ska vara trygghet, i stort och smått. Behövs det kan vi koppla på jurister, eller ta frågor vidare till ombudsmän som för dem vidare till förhandling. Utan oss skulle många inte ha någonstans att vända sig. Ett exempel på när hon lyckades hjälpa var när en medlem ringde in med en semesterfråga. Medlemmen hade fått sin sommarsemester beviljad i god tid, men fick under ledigheten besked av arbetsgivaren att semestern skulle läggas om. Skälet till detta var att arbetsgivaren själv skulle vara ledig. – Jag förklarade att beviljad semester endast kan bry”Utan oss rådgivare skulle många inte ha någonstans att vända sig”, säger Katarina Berg. 46 KOLLEGA 7/15 tas av arbetsgivaren om det finns synnerliga skäl till det. Jag gav henne rådet att kontakta sin arbetsgivare och meddela vilken information hon fått från oss. – Senare ringde hon tillbaka och var så tacksam över mitt råd, arbetsgivaren hade ändrat sig. Ibland räcker det med en liten insats från vår sida för att göra stor skillnad för medlemmen. //