Advokaten 1
•PRAKTISK JURIDIK• › 38 kan missbrukas av makthav
are som kan skapa, manipulera och tillämpa AI för att gynna sig själva vilket skapar risker för korruption. Ansvarsutkrävande bör spela en roll inom det förebyggande arbetet, eftersom medvetenheten om negativa påföljder kan vara en avhållande faktor. Det kan noteras att Skatteverket har en plikt att göra en anmälan till åklagare så snart det finns anledning att anta att givande av muta förekommit (18 kap. 8 § skatteförfarandeförordningen). Likaså ska den som är skäligen misstänkt för att i en statlig anställning ha gjort sig skyldig till tagande av muta anmälas till åtal (22 § lagen om offentlig anställning) med följd att åklagaren kan komma även givaren på spåren. En privat arbetsgivare har däremot ingen sådan anmälningsplikt. den i praktiken viktigaste formen av ansvarsutkrävande är avskedande och uppsägning av anställda och uppdragstagare, en sanktion som kan vara ingripande såväl ekonomiskt som i form av det sociala stigma som är den här påföljdens följeslagare. Vanligen träffar de och företaget en uppgörelse i vilken utomstående saknar insyn. Medierna spelar en stor roll för ansvarsutkrävandet. Snart sagt alla medier sätter en ära i att angripa maktmissbruk och helst fälla en tolvtaggare. Företag bör därför ha en beredskap att bemöta anklagelser om korruption och annat maktmissbruk. Företagets ledning har ansvaret för att korruption förebyggs och ledningen ska också vara ett föredöme för hela företaget. Fisken ruttnar som bekant från huvudet. ” Åtgärder som kan förebygga korruption kan för övrigt vara relevanta också för bekämpning av brott mot mänskliga rättigheter, penningtvätt och bedrägerier. Varje större företag bör ha ett policydokument som lägger fast dess regler i fråga om korruption, jäv och annat maktmissbruk. Policyn bör avse både anställdas och uppdragstagares maktmissbruk. Det bör också klargöras vilka påföljder som utlöses av regelöverträdelser. Företag bör ha system för att göra en fortlöpande analys av risker och sårbarheter: vilka områden inom företaget, vilka dotterbolag, vilka slags transaktioner är riskutsatta? Det kan gälla enskilda anställda, konsulter, leverantörer, mellanhänder med flera. Riskanalysen är en av de faktorer som ska ligga till grund för de förebyggande åtgärderna. Både leverantörer, mellanhänder och andra samarbetsparter bör med jämna mellanrum utvärderas för att företaget ska kunna bedöma om affärsrelationen ska förlängas, särskilt om denna varat lång tid. En sådan utvärdering kan uppmärksamma avvikande mönster i verksamheten vilka tyder på bristande integritet, exempelvis att ett dotterbolag plötsligt säljer stora mängder av en viss produkt till en viss kund. Företag bör omsorgsfullt granska sina affärsrelationer i korrupta länder eller branscher, såsom vapenindustrin, där det krävs att en lokal agent eller annan mellanhand engageras. Extraktiva näringar och infrastruktur är också känsliga sektorer som omsätter väldiga belopp. Det ställer strikta krav på ett förebyggande arbete. Mycket av policyarbetet kan företagen utföra själva. De kan också ta till vara andra företags erfarenheter. TI-Sverige har ett näringslivsforum, Business Integrity Forum (tidigare Corporate Supporters Forum), som ADVOKATEN # 1 2023 riktar sig till internationellt verksamma företag för erfarenhetsutbyte. Många organisationer har handledningar och annat standardmaterial som företaget kan använda rörande det förebyggande arbetet, exempelvis Brå, Greco, IMM, Riksrevisionen, SKR, Statskontoret, Transparency International och Transparency International–Sverige. Revisonsbyråerna har lathundar och ISO 37001 ger anvisningar om ledningssystem mot mutor. Nationella anti-korruptionsgruppen inom Polisen bistår gärna även den privata sektorn med råd om det förebyggande arbetet. det finns handledningar för upphandlingsområdet. Svensk standard för offentlig upphandling, SSEN 17687:2022, innehåller bland annat en integritets- och ansvarighetspolicy, en riskhanteringsstrategi och metod för mätning av prestanda och kvalitet. Upphandlingsmyndigheten har en vägledning som riktar sig till upphandlande myndigheter vilken kan vara till nytta även för de leverantörer som lämnar anbud. Många handledningar utgörs främst av listor av punkter som kan vara med i en policy för förebyggande. Hit hör sådant som ledningens ansvar, öppen kultur, tydlig policy, fortlöpande utbildning, mångfaldig sammansättning av styrande organ, en funktion för kontroll av regelefterlevnaden (”compliance”), utnyttjande av ny teknik, intern revison, ”tvåmannabeslut” och arbetsrotation, behörighetsspärrar i IT-system och IT-kontroller, visselblåsarsystem, sanktioner för regelöverträdelser, evidensbaserat handlande osv. Vissa företag har en klargörande antikorruptionspolicy som kan vara en