Tidningen Energi 1
Till sist LEDARKRÖNIKA Miljöfrågan i dag är en sy
stemfråga, inte en sakfråga Temat för denna tidning är miljö. Ett område som vår bransch kan stoltsera med att ha bidragit stort till genom åren, medan andra gör likamedstecken mellan energibranschen och negativ miljöpåverkan. Miljöfrågan ligger så djupt i branschens själ och är för många av oss att betrakta som ett ”kall” att jobba med och har varit så en lång tid. Därför känns det nog allt oftare ”ont i själen” när olika aktörer fortfarande ser oss som stora miljöpåverkare. I samband med uppstarten av den nya föreningen sa vi också att vi vill än mer bli en konstruktiv part snarare än en definitiv ”nejsägare”. Det av många skäl; det ger ökat förtroende för reglerande myndigheter och en positiv bild från kundsegmenten. Att satsa på miljöfrågan är livsviktigt för vår affär. Jag läste för en tid sedan en undersökning om vilka valfrågor som kommer att bli viktigast. I detta samanhang hade miljöfrågan ramlat ner till 10:e plats! Hur är detta möjligt undrade jag – vi möts ju ständigt av kunder som vill satsa på elbilar, solceller, köpa miljömärk el och fjärrvärme? Jag tror det kan bero på att dagens miljöfrågor, som vi ser dem, är mer komplexa. Det handlar inte längre bara om utsläpp eller fossil användning. Precis som behovet av att sätta samman el och fjärrvärme i en ny branschförening för att energifrågan har blivit en systemfråga, så är miljöfrågan i dag en systemfråga och inte en sakfråga. Något vi kanske borde nyttja mer i vår kommunikation är det faktum att vår produkt, efter produktionen, är cirkulär och inte skapar avfall hos kunden. Trivialt för oss, men fantastiskt i sig! Vi tar idag fram koncept för att möjliggöra integrerade energilösningar med kunden med systemtanke och miljönytta till följd. Många av oss jobbar aktivt 66 Tidningen ENERGI Nr 2 2018 med kunden för en ansvarsfull energianvändning. Att jämföra med Systembolaget som också sätter en ansvarsfull användning av produkten högt men samtidigt är stolta och markandsför sina produkter professionellt och affärsmässigt. I den frågan hoppas jag på få höra mer vid årsmötet. Som bransch kommer vi aldrig att sluta jobba Kristina Säfsten Vice ordförande Energiföretagen Sverige med miljöfrågan, varken i stort eller smått. Vi har alltid svarat upp till krav från myndigheter och omvärld i frågan och vill ha möjlighet att göra så även fortsättningsvis. Men då måste vi få förutsättningarna och en av förutsättningarna ligger i att ha tillräckligt goda ekonomiska resurser. Kan verka som argumentet används förut, men det kvarstår. Vi vill vara med och bidra till hållbar utveckling, inte bara miljömässig och då är de ekonomiska förutsättningarna en av byggstenarna. Fokus kommer att vara: • Minskad klimatpåverkan • Ökad andel förnybart • Minskad användning För att maximera detta kommer vi att behöva samverka med andra branscher, kunder och övriga samhället, skapa nya affärsmodeller och använda ny teknik. Håll gärna ögonen på oss – vi har hittills alltid levererat på nya riktningar och det är jag övertygad om att vi även fortsättningsvis kommer att göra.