Energigas 1
2012: Flytande biogas (LBG) levereras från Lidköp
ing 2013: Världens största LNGdrivna passagerarfärja Viking Grace invigs 2014: Förgasning av biomassa till fordonsbränsle i Göteborg Naturgaspremiär. 1985 invigde dåvarande miljöminister Birgitta Dahl (S) den nya svenska naturgasledningen från Danmark. Under 1950-talet fi ck allt fl er stadsgasverk läggas ner. Orsaken var den minskade efterfrågan på restprodukten koks från gasverken eftersom oljan blivit billig igen efter krigsslutet. 1959 öppnades det första så kallade spaltgasverket i Jönköping. Verket använde en ny framställningsmetod med nafta som inte gav någon restprodukt. I början av 1970talet skärptes miljökritiken mot gas framställd av kol samtidigt som den fi ck ännu en konkurrent: oljan. Men redan efter andra världskriget hade en annan energikälla börjat utnyttjas kommersiellt i USA; naturgas. I Europa var Nederländerna först med att utvinna gasen på 1960talet. I dag svarar naturgasen för 20 till 25 procent av världens energiförsörjning och släpper ut betydligt mindre koldioxid än kol och olja. I slutet av 1960talet inledde Svenska Gasföreningen ett aktivt arbete för att få naturgas till Sverige. Flera utredningar följde på varandra och 1985 invigdes den nya naturgasledningen från Danmark till Sydsverige. Allt eftersom gasnätet byggdes ut längs Västkusten lades återstående spaltgasverk i Malmö, 14 ENERGIGAS NR 3 2015 Grön gas. I dag är efterfrågan på förnybara bränsFOTO: EON GAS len stor och försäljningen av biogas ökar. FOTO: KRISTER HANSSON I dag, 30 år efter invigningen av den 60 mil långa naturgasledningen, har den svenska gasmarknaden utvecklats i snabb takt. Helsingborg och Göteborg ner. Nya industrier växte fram längs ledningen och naturgasen användes både som energikälla och råvara. I dag, 30 år efter invigningen av den 60 mil långa ledningen, har den svenska gasmarknaden utvecklats i snabb takt. Både naturgasen och gasolen spelar en viktig roll i industrins omställning för att minska miljöfarliga utsläpp. Tillgången till fl ytande naturgas (LNG) gör att industrier och företag i hela landet nu kan fasa ut oljan. Som fordonsbränsle har naturgasen visat vägen sedan slutet av 1980talet. Då började Malmös bussar drivas med gas för att minska luftföroreningarna i staden. Malmös satsning har fått många efterföljare i hela landet. Bussar, personbilar, taxibilar och även viss tung trafi k drivs i dag med fordonsgas, ett samlingsnamn för naturgas och biogas. Sverige är numera världsledande när det gäller att använda biogas som fordonsbränsle. I dag fi nns över 150 tankställen för fordonsgas i landet. Många kommuner samlar in matavfall och rötar avloppsslam för att producera biogas och skapa ett hållbart kretslopp. Hårdare miljökrav inom sjöfarten gör också att allt fl er rederier sneglar på LNG som fartygsbränsle. Passagerarfartyget Viking Grace blev först ut i Östersjön år 2013 och den nya terminalen i Nynäshamn förser fartyget med LNG. Men gasresan tar inte slut här. 2014 invigdes förgasningsanläggningen Gobigas i Göteborg där skogsavfall förvandlas till fordonsbränsle. Även vätgastekniken har tagit ett stort steg framåt. Nu lanserar fl era stora biltillverkare bränslecellsdrivna vätgasbilar. Inom en snar framtid kommer även tekniken power to gas till Sverige, vilket gör det möjligt att lagra överskottsel från vindkraft som gas. s V