Energigas 1
Gasbranschen på offensiven n Redan i början av fö
rra seklet framhölls gasens många fördelar. Gasverkens reklamkampanjer riktade sig främst till husmödrar då såväl spisar som hushållsapparater nu kunde drivas med gas. På 1930-talet visades propagandafi lmer som till exempel ”Gasen i hushållens tjänst” på bio i 17 städer. Gasverken hade dessutom hemkonsulenter som demonstrerade gasspisar i hemmen och gav ut receptsamlingar för matlagning på gas. Matnyttigt. Recept från Stockholms gasverk. Besparingar. En av många reklam slogan för att sälja gas efter sekelskiftet. ”Vedspis – plågoris. Gasspis – paradis.” Gasspisen lanseras på utställning i Stockholm i början på 1900-talet. Genom att laga mat på gas kan ”avsevärda besparingar på livsmedelskontot åstadkommas”, skriver Stockholms gasverk i en skrift år 1913. Till skriften medföljde en samling recept ”å billiga maträtter utprovade på Gasverkets provkök, under Fröken Holms ledning”. 16 ENERGIGAS NR 3 2015