Energigas 1
dentligt och tar till med kraftfulla styrmedel di
rekt för att få i gång omställningen. Vilka är då framgångarna under de elva åren på Energigas Sverige? För första gången under intervjun blir Anders Mathiasson tyst och funderar några sekunder innan han svarar. – Vi har fört upp energigaserna på agendan. Vi har fått med oss politikerna och samarbetsklimatet har blivit mycket bättre. Vi är fortfarande små men har växt under den tid som jag varit här och anses inte suspekta längre. Fick in biogasen i organisationen Den andra punkten: att han var med om att få in biogasbranschen i organisationen. Lars Gustafsson, vd på Swedegas: – Det var hans verk. Det är naturligt att det finns intressekonflikter mellan den petrokemiska industrin och den förnybara biogasbranschen. Men det klarade han att lösa. Det tog lite tid erkänner Anders Mathiasson – men det gick. – Lite drastiskt uttryckt så var det vi med fulgasen mot fingasen, det fossila mot det förnybara. Men det gick att lösa och har fungerat bra. Så försöker vi få honom att avslöja vilken minister som varit hans favorit under de elva åren. Anders Mathiasson lägger av ett gapflabb. – De som sitter nu måste så klart vara mina favoriter. Så måste det vara! Framtiden för gasen ser han – förstås – som mycket ljus. – Jag är otroligt optimistisk. Vår vision är Mathiasson under åren som vd på Energigas Sverige. Här är han på väg till ett seminarium i Luleå med naturgasen eftersom de trodde att den skulle bli en konkurrent. Samtidigt blev diskussionen allt intensivare om fossila energikällor som släppte ut koldioxid – som naturgas. Att bygga ut det befintliga rörledningsnätet med naturgas var motigt. – Det tog Eon sju år – sju år! – att få koncession för att bygga nätet vidare från Gnosjö till Jönköping. När man väl fick det hade marknaden redan försvunnit. Då hade tilltänkta kunder redan valt andra alternativ. Nya marknader genom LNG Naturgasens nästa steg kom senare och då i flytande form, LNG. När naturgas kyls ner krymper den 600 gånger och blir därmed enkel att frakta på tankfartyg och tankbilar – och även att driva dem. Våren 2011 invigdes den första svenska terminalen för LNG i Nynäshamn. – Den flytande naturgasen har, tillsammans med gasolen, blivit hårda konkurrenter till oljan. När det gäller LNG är vi småskaliga i Sverige jämfört med när jättefartyg fraktar flytande naturgas från Mellanöstern till Japan. Marknaden för LNG i Sverige växer, inom industrin, som drivmedel för tunga lastbilar och för sjöfarten. Tydliga mål och styrmedel För ett par år sedan presenterade en statlig utredning hur Sverige skulle kunna få en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 och där den förnybara biogasen skulle ha en avgörande betydelse. Det var inget fel på utredningen, tycker Anders Mathiasson. – Men det har ju inte hänt någonting! Man går inte från ord till handling. Det måste sättas upp tydliga mål och ordentliga styrmedel som uppmuntrar användandet av biogas, säger han och fortsätter: – Titta på Tyskland. Där stänker man till oratt användningen av energigaser kommer att bli en allt viktigare energikälla till år 2050 och bidra till ett Sverige utan nettoutsläpp. När kärnkraften minskar är gasen som gjuten att komma in tillsammans med sol och vind. Inom transportsektorn är gas plötsligt ett alternativ – så var det inte förut. Detta är inte bara en svensk företeelse utan något som händer över hela världen. Många planer Några problem med att sysselsätta sig när han slutar kring årsskiftet räknar han inte med. Sommarhuset i Höganäs och den helt elfria sommarstugan på Svartlöga i Stockholms skärgård behöver fixas till. Så kommer han att fortsätta med den svettiga Bikram yogan för att inte stelna till och är öppen för att erbjuda konsulttjänster som utredare och moderator. Då och då hjälper har också skolungdomar i Stockholms förorter med läxorna. De lite lösa planerna på att öppna ett hotell i Stockholm tillsammans med hustrun Ursula ligger i framtiden eftersom hon just nu fått ett nytt jobb. s ENERGIGAS NR 3 2015 21