Energigas 1
Vinjett av gassatsningar i Malmö F örra sommaren
började de nya ”superbussarna” gå i femminuterstrafik på linje 5 mellan Stenkällan och Västra hamnen i Malmö. Tillverkaren är belgiska Van Hool och drivmedlen är biogas och el som laddas upp i batterier vid inbromsning. Bussarna är 24 meter långa och har egna körfält. För att ges ökad komfort och minskad restid kan passagerarna gå på vid alla de fyra ingångarna och scanna av sina biljetter i kortläsarna. Tanken är att det ska kännas mer som att gå på en spårvagn än en buss. I lokaltidningarna har det muttrats en del om att de extra långa bussarna försvårar för cyklister, sophämtning och barnvagnar, att de bullrar vid tomgång och att det blivit dyrare än planerat att bygga om gaturummet för att ge dem plats. Överlag verkar dock passagerarna nöjda och strax efter nyår fick Malmö stad ta emot Stora trafiksäkerhetspriset i kategorin årets beställare – mycket tack vare de nya bussarna. All stadstrafik ska bli fossilfri På Skånetrafiken – som har det övergripande ansvaret för stadsbussar, regionbussar, lokaltåg och serviceresor i Skåne – är man mer än nöjda med de nya gasbussarna. – Vi har som mål att all stadstrafik i Skåne ska bli fossilfri under 2015, och det kommer vi Iris Rehnström att nå. Dieselbussarna är borta och nästan alla stadsbussar kör nu på biogas, som också börjat etableras i regiontrafiken. I några enstaka städer, som i Lund och Trelleborg, finns naturgasen kvar som bränsle, men den ska fasas ut under året, säger miljöstrategen Iris Rehnström. En avgörande faktor för att trafikföretagen kan klara upphandlingens bränslekrav är den nya biogasanläggningen i Jordberga, som i ett slag mångdubblat tillgången på gröna molekyler i gasnätet. – Äntligen finns det tillräckligt med biogas ENERGIGAS NR 3 2015 27 V