Energigas 1
Med gas i tanken – från gengas till vätgas Gengas
: I slutet av 1800-talet börjar gengas användas som fordonsbränsle i Sverige. 1932 inrättas en statlig lånefond för privatpersoners inköp och montering av vedbaserade gengas aggregat på fordon. Riktigt stor blir gengasen som fordonsbränsle först under andra världskriget. Stadsgas: Efter kriget görs försök med stadsgas som fordonsgas. Polismännen Axelsson och Remblad från Gengaspolisen undersöker ett gengasläckage i en bil med hjälp av en koloxidindikator. Till höger ingenjör Sieurlin från Gengas byrån. Bilden från 1943. Lastbil från Göteborgs gasverk med gasballong på taket. Motorgas (gasol): På 1970talet börjar gasol användas som driv medel. 1990 testas de första gasoldrivna bussarna i Sundsvall. Naturgas: 1985 får Sverige tillgång till naturgas från Danmark. 1988 introduceras Sveriges första naturgasdrivna fordon när Malmö lokaltrafi k satte tre bussar i trafi k. Biogas: Dålig stadsluft får Linköping att börja satsa på biogas som fordonsbränsle på 1990- talet. Flera kommuner följer efter, däribland Stockholm. Fordonsgas: På 2000-talet säljs både naturgas och biogas under varunamnet fordonsgas. Tankställena blir fl er liksom antalet gasdrivna fordon. Även tung trafi k börjar köra på fordonsgas, som kylts ner till fl ytande form (LNG eller LBG). Vätgas: 2013 köper Region Skåne fl era vätgasdrivna bilar för att driva på utvecklingen av bränslecellsdrivna fordon. www.gehab.com Offertförfrågan micke.lvov@gehab.com 30 ENERGIGAS NR 3 2015 FOTO: STOCKHOLMSKÄLLAN