I.A. Hedin Bil - Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2018 TRANSPORTER NYBILSFÖRSÄLJ
NING – LADDBARA FORDON Försäljningen av fordon 2018 kan summeras med ett starkt första halvår och ett betydligt svagare andra halvår. Förklaringen ligger framför allt i införandet av det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus som trädde i kraft den 1 juli. Många kunder valde att köpa ny bil innan den 1 juli för att undvika den kraftiga höjningen av fordonsskatten, som Bonus-malussystemet innebär. Följden av detta var kraftigt minskade registreringar under andra halvåret. Höstens försäljning påverkades också av förlängda leveranstider för vissa modeller som en följd av brist på testkapacitet i Europa för att få nya bilmodeller godkända enligt den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), som infördes den 1 september. Utvecklingen inom fordonsbranschen gällande laddbara bilar tog fart i slutet av år 2013 och har sedan dess stadigt ökat för att 2018 slå nytt rekord i andelen laddbara fordon av den totala nybilsregistreringen. En stor anledning till ökningen är givetvis att fler biltillverkare numera erbjuder flera olika laddbara modeller i sin produktportfölj. I kombination med utbyggd infrastruktur för laddning och nya skatt- och utsläppsregler samt att kunderna idag är betydligt mer medvetna i sina val av produkter, och inte minst dess klimatpåverkan, bidrar givetvis till att andelen laddbara fordon fortsätter att öka. Nybilförsäljningen av laddbara fordon totalt i Sverige ökade med nästan 50% år 2018 jämfört med 2017 vilket resulterade i en andel på 8,0% av totalt antal nyregistrerade fordon. Motsvarande nybilsförsäljning i Norge resulterade i en andel på 51,9% varav 31,2% var elbilar. Till detta kommer även en del import av elbilar (merparten från Sverige) vilket ökar elbilsandelen till 34,2 procent. FÖRSÄLJNING NYA FORDON Försäljning nya fordon 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Bensin/Diesel Hybrid Elbil RESULTAT • Vår försäljning av el och/eller hybrider i Sverige ökade med hela 85,9% jämfört med 2017. • Andel sålda el och/eller hybrider i Norge uppgick till hela 78,6% av vår totala försäljning i Norge. • Andel sålda el och/eller hybrider uppgick till 20,9% av vår totala försäljning. • Av våra samtliga bilmärken erbjöd nio ett alternativ till bensin och diesel och för dessa märken ökade försäljningen av el och/eller hybrider med hela 133% jämfört med 2017. ANALYS Hedin Bils försäljning av elbilar, hybrider och gasbilar uppgick till 20,9% av vår totala nybilsförsäljning 2018 det vill säga vår försäljning av nya person-, transport- & lastbilar. Jämfört med 2017 är det en ökning inom Hedin Bil med hela 167,9%. Det är en märkbar skillnad i hur stor andelen är av sålda laddbara bilar i Norge jämfört med Sverige. Av vår totala nybilsförsäljning i Norge uppgick andelen sålda laddbara bilar till hela 78,6%. Motsvarande andel för vår nybilsförsäljning i Sverige slutade på 14,5% vilket fortfarande är en ökning med hela 85,9% jämfört med 2017. Av våra samtliga bilmärken 2018 erbjöd nio märken ett alternativ till bensin och diesel. Om vi enbart utgår från vår nybilsförsäljning av dessa nio märken så blir motsvarande andel sålda elbilar, hybrider och gasbilar 27,5%. Jämfört med föregående års andel på 11,8% är det en ökning med 133%. MÅL Högre andel sålda laddbara fordon i förhållande till respektive lands totala andel sålda laddbara fordon. TJÄNSTERESOR Vår resepolicy gäller alla resor som görs i tjänsten inom Hedin Bil i Sverige. Ett kostnadsmedvetet och effektivt resande är en nödvändighet och ett bevis på att verksamheten arbetar aktivt för att minska kostnader och belastning på miljön. 2016 2017 2018 I takt med att verksamheten växer ökar även våra tjänsteresor. Under 2018 har tjänsteresor i huvudsak skett med bil och flyg. Vårt resande ökar föroreningar och bidrar till en negativ klimatpåverkan. Med anledning av detta har vår resepolicy förtydligats gällande val av färdmedel enligt följande principer; Vid resor kortare än 50 mil väljs i första hand bil, i andra hand tåg. Vid resor längre än 50 mil välj i första hand tåg, i andra hand bil, och i tredje hand flyg. På sträckan Stockholm – Göteborg bör förstahandsvalet vara tåg. Vid resor inom närområdet – välj i första hand allmänna kommunikationsmedel, i andra hand bil. Tjänstebilar används främst av kunder för provkörningar samt för en mindre andel tjänsteresor. Provkörning av bilar är en avgörande del av vår verksamhet och möjligheten att påverka energianvändningen för drivmedel är svår att förändra då typ av bil, körsätt och drivmedel styrs av kundernas behov samt våra biltillverkares krav på oss som återförsäljare av deras respektive bilmärke. Vi har inte heller möjlighet att påverka våra fabrikanters produktutveckling. 21