I.A. Hedin Bil - Hållbarhetsrapport 1
HÅLLBARHETSRAPPORT 2018 INKÖP AV PRODUKTER OCH TJ
ÄNSTER/LEVERANTÖRSKEDJA STRATEGISKT INKÖP Strategiskt inköp arbetar för koncerngemensamma inköp av tillbehör, tjänster, direkt- och indirekt material. Det långsiktiga samarbetet med leverantörerna är centralt för att möta ställda krav från koncernen och omvärlden. Tillsammans med strategiskt valda leverantörer arbetar vi med hela försörjningskedjan från att erbjuda produkter med minsta möjliga påverkan på hälsa och miljö till att effektivisera avrop och fakturaflöden samt reducera onödiga transporter. Strategiskt inköp utvärderar leverantörer ur ett riskperspektiv och väljer leverantörer som lever upp till våra krav och som har ett aktivt miljö- och kvalitetsarbete. Majoriteten av våra leverantörer finns i Europa. Projekt som påverkar miljön är bland annat infrastruktur för el-laddstolpar, övergång till LED-armaturer, översyn av tvärtransporter, reducering av användning av kemiska artiklar, reducering av antal leverantörer, effektivisering av processer för avrop och leveranser samt logistikflöden. ÖVRIGA INKÖP I.A. Hedin Bil är styrda till inköp från biltillverkare vad gäller fordon och i många fall även vad gäller reservdelar i original. Vilka fordon och modeller som ska lanseras har Hedin Bil inget inflytande över. Många av de biltillverkare som koncernen arbetar med strävar även de mot en mer hållbar framtid som till exempel utveckling av hybridbilar, el-drivna fordon, bränslesnåla fordon. Många av biltillverkarna har alternativ för den miljömedvetna kunden. UPPFÖRANDEKOD Vid kontakter med affärspartners strävar vi efter att vara den bästa samarbetspartnern för våra leverantörer, agenter och distributörer. Vi utvärderar och väljer affärspartner på grundval av objektiva faktorer såsom affärsmässighet, etiska förhållningsregler, produktivitet, kvalitet, leveransförmåga, pris och tillförlitlighet samt deras engagemang för utveckling och miljö- och hållbarhetsarbetet. RESULTAT • Implementering av kategori-indelat inköp samt Purchase-To-Payoch analysverktyg har gjort det möjligt att analysera, planera och följa upp våra inköpsaktiviteter. • Avtalstrogenhet gällande påverkbar inköpsvolym kan mätas och är för strategiskt godkända leverantörer 97%. 45% av påverkbar volym omfattas av avtal. • • Planerade avrop och logistiska flöden minskar antal transporter till våra anläggningar. ANALYS Uppförandekoder ingår numera som en del i det strategiska inköpsarbetet vid offertförfarandet där leverantörskvalificering utförs via värdering, egenbedömning och prekvalificering samt nominering. Avtal tecknas endast med kvalificerade leverantörer. Kraven innebär bland annat att leverantörer är certifierade gentemot ISO 9001 & ISO 14001 samt att de har processer för etisk och hållbar utveckling. Strategiskt godkända och kontrakterade leverantörer publiceras i gemensam leverantörsdatabas. Tillsammans med våra valda leverantörer arbetar vi sedan vidare med att ständigt förbättra hela försörjningskedjan. MÅL Under 2019 kommer underlaget för egenbedömning att utökas med ytterligare krav. Revisioner kan genomföras gällande verksamhetskritiska leverantörer. Befintliga avtalsleverantörer kommer att utvärderas via krav på regelbunden uppdatering av egenbedömning. Vad gäller inköp inom ombyggnation av fordon, marknadsföring, fastighetsskötsel, reparationer och underhåll använder sig I.A. Hedin Bil delvis av lokala leverantörer. Detta kommer att ses över via ett utökat strategiskt inköpsarbete. Koncernen ser även över avtal för el, värme och vatten. Inköp arbetar för att utöka antalet kontrakterade samarbetspartner och erbjuda den bästa helhetslösningen, vilket i sin tur innebär att lokala affärsuppgörelser minskas. 24