Advokaten 1
dvokatbranschen har en ovanligt kort reklam- och
marknadsföringshistoria jämfört med många andra branscher. Reklam utöver att tala om vilken verksamhetsinriktning byrån hade var av Advokatsamfundet i princip otillåten fram till 1994 och Sveriges inträde i EG, då marknadsföringsförbudet avreglerades eftersom det fanns en risk att det skulle kunna utgöra en otillåten konkurrensbegränsning. Reklam ansågs dubbelt skadlig genom såväl illojal konkurrens med advokatkollegorna som att sänka advokaternas värdighet genom ett öppet bedrivande av kommers. I dag är verkligheten en annan och reklam och marknadsföring tämligen självklart i en eller annan form. Advokater har rätt att annonsera och marknadsföra sig fritt – så länge de följer marknadsföringslagen. Men beroende på byråstorlek, målgrupp och verksamhetsinriktning ser marknadsföringen – och resurserna för den – väldigt olika ut. – Men som försvarsadvokat behöver man, förutom att göra ett bra jobb, bli lite kändare för en bredare publik om man vill arbeta med stora och spektakulära mål, vilket jag hela tiden har eftersträvat. För några år sedan medverkade han därför i TV4:s direktsända kriminalmagasin Brottsplats Sverige, efterföljare till TV3:s långkörare Efterlyst. – Utfallet av min medverkan blev lyckat. Det har inneburit att byrån har vuxit till följd av att flera personer som sett mig i tv velat att jag skulle biträda dem i uppmärksammade mål, säger Marko Tuhkanen. En av de som kontaktade honom var Esa Teittinen, dömd till 15 års fängelse för mord efter att en vän till honom påträffats livlös i badkaret i en bostad i Solna. Tuhkanen har lämnat in en resningsansökan till Högsta domstolen, han anser att fallet bör prövas om på nytt, och riksåklagaren meddelade i början av januari i år att han inte motsätter sig att Teittinen beviljas resning. – Det är helt på grund av det här ”Utfallet av min medMarko Tuhkanen. KÄND FÖR EN BREDARE PUBLIK Inom marknadsföring är målgrupp ett nyckelord. Målgruppen är den som avsändaren tror har störst behov av dina produkter eller tjänster. För en brottmålsadvokat är den gruppen män och kvinnor som är misstänkta för brott eller har blivit utsatta för brott. Så hur gör man för att bli den som de misstänkta, vid sidan om offentliga förordnanden, själva önskas biträdas av? Flera advokater har tagit hjälp av tv-mediet i sin marknadsföring. Marko Tuhkanen, som driver advokatbyrån Tuhkanen i Norrbotten, berättar att flera kollegor till honom i norra Sverige annonserar om sina tjänster på exempelvis flygplatser och vid lokala idrottsevenemang. – Jag tror inte alls på sådan annonsering, det är en Tobias Fälth. förlustaffär som inte ger några nya klienter. Vår bransch fungerar som så att folk låter sin omgivning veta om advokaten är duktig, vilket leder till nya uppdrag, säger Marko Tuhkanen och tillägger: SÅ MYCKET KOSTADE BYRÅERNAS REKLAM Enligt siffror från undersökningsföretaget Kanter Sifo köpte juristsektorn reklam i dagspress, populär press och kommersiell tv samt utomhus-, bio-, radio- och kundvagnsreklam för ett 30 30 värde av totalt 19,5 miljoner kronor under 2017. Överlägset mest i sektorn stod den internetbaserade juristbyrån Avtal24 för, som köpte reklam för ett värde av 6,6 miljoner kronor. Först på fjärde plats syns en advokatbyrå – Glimstedt – som köpte reklam för ett värde av 893 000 kronor. Under 2017 förekommer totalt 71 advokatbyråer i Kanter Sifos statistik över reADVOKATEN NR 2 • 2018 verkan blev lyckat. Det har inneburit att byrån har vuxit till följd av att flera personer som sett mig i tv velat att jag skulle biträda dem i uppmärksammade mål.” marko tuhkanen programmet som han tog kontakt med mig. Han visste inte vem jag var innan han såg mig på tv, säger Marko Tuhkanen. Marko Tuhkanen har nyligen medi inspelningarna av en ny, verkat ännu hemlig, tv-dokumentärserie som väntas sändas under 2018. – I serien hjälper jag en känd person med vissa juridiska svårigheter, och han valde mig på grund av att han sett mig i det här programmet. Min medverkan i tv har alltså helt klart haft effekt. På flera sätt. Och jag räknar med att både det nya tv-programmet och resningen kommer att ge nya positiva svallvågor, säger han. GYNNADES AV TV-EXPONERING Men det är inte oproblematiskt att marknadsföra advokatbyrån genom olika medier. 2009 medverkade försvarsadvokaterna Björn Sandin, Clea Sangborn, Johan Eriksson, Tobias Fälth, Johan Åkermark och Björn Hurtig på advokatbyrån Försvarsadvokaterna i Stockholm i dokumentärserien Advokaterna i TV4. Enligt Granskningsnämnden uppkom ett otillbörligt gynnande av de enskilda advokaterna samt för advokatbyrån eftersom firmans namn exponerades av TV4 i nära två minuter. Tobias Fälth bekräftar att dokumentärserien hade positiv effekt för byrån.