Advokaten 1
Marko Tuhkanen har medverkat i TV4:s kriminalmaga
sin Brottsplats Sverige (övre bilden), och Mia Edwall Insulander medverkar regelbundet som juridisk expert i TV4:s Nyhetsmorgon (nedre bilden). REKLAMKANALER l Tv l Radio l Sociala medier l Direktreklam l Pressmeddelanden l Sponsring l Seminarier l Klientarrangemang l Rankinglistor l Googleannonsering l Skribentuppdrag l Folierade bilar l Reklamskärmar i matvaruaffärer MESTA REKLAMKÖPARE 2017 I dagspress, populär press, kommersiell tv och utomhus-, bio-, radio- och kundvagnsreklam. 1. Glimstedt, 893 000 kr 2. Cederquist, 762 000 kr 3. Delphi, 680 000 kr 4. Baker & McKenzie, 532 000 kr – Det var inte vi som sökte en kanal för marknadsföring, utan vi blev kontakade av ett produktionsbolag som hade den här idén. Men vi såg förstås en potential i att marknadsföra oss som byrå och som yrket som sådant såg ut. Det uppmärksammades stort, dels i juristkretsar, dels från presumtiva klienter, som uppgav att de ville ha någon från byrån. Att synas i tv har oerhört stor effekt för brottmålsadvokater, säger Tobias Fälth. Försvarsadvokaterna i Stockholm försöker i dag synas i olika juridiska sammanhang. Byråns delägare håller bland annat kurser inom Advokatsamfundet och för Polishögskolan, sitter med i paneldebatter och engagerar sig i samfundet genom såväl styrelsearbete som att skriva remissyttrande. – Byråns profil är professionalitet och det betyder att vi ska vara duktiga, engagerade och pålästa och framstå som seriösa. Det intrycket inför såväl kollegor och domstolen som klienterna tror vi är den bästa marknadsföringen, säger Tobias Fälth. ”LITE FULT ATT SÖKA UPP KLIENTER” Mia Edwall Insulander, delägare i Insulander Lindh Advokatbyrå, medverkar regelbundet som juridisk expert i TV4:s Nyhetsmorgon. Hon medverkade också i tv-serien Skilsmässohotellet 2016 på TV7 där hon hjälpte par att komma överens om bodelningen efter en skilsmässa. – Jag gör inte det här för att marknadsföra byrån, utan jag tackade ja till att vara med för att jag är angelägen 5. Lindahl, 499 000 kr Källa: Kanter Sifo Mia Edwall Insulander. klamköpare, och de köpte sammanlagt reklam för ett värde av 8,5 miljoner kronor. Under 2016 köpte advokatbyråerna reklam för ett värde av drygt 15 miljoner kronor. En viktig förklaring till ADVOKATEN NR 2 • 2018 minskningen är troligen att reklam på internet och i sociala medier tar en allt större del av reklamkakan. Enligt Institutet för reklam och mediestatistiks statistik över reklaminvesteringar ökade reklaminvesteringarna i annonsplattformar på internet med 21,2 procent 2016, och de är i dag större än reklaminvesteringar i tv, radio och dagspress sammantaget. » 31 31