Advokaten 1
– Jag jobbar mycket med organiserad brottlighet o
ch livsstilskriminella. Var finns och vad gillar de? Många unga kriminella gillar snabba bilar och läser sidorna på Flashback om aktuella brott och kriminalfall. Det handlar helt enkelt om att finnas där ens målgrupp finns, och det är rent krasst i den kretsen lite status att ha en advokat som är ett namn, säger Martin Cullberg. Enligt undersökningsföretaget Kanter Sifos statistik köpte Martin Cullberg under 2016 reklam för ett värde av nästan 1,3 miljoner kronor. Bara en annan advokatbyrå – Vinge – köpte reklam för ett större värde (läs mer på s. 30). – Det här sammantaget var jättedyrt, men jag har ringsmetod även för en brottmålsadvokat. För det enda som krävs är att en misstänkt, i stället för att låta tingsrätten förordna ett biträde, kommer på ett enda advokatnamn. Om jag kunde få en promille av alla dem att i stället välja någon från min byrå, så skulle det kunna bli väldigt stora belopp, säger han. Cullberg körde i samband med att radioreklamerna sändes även omkring i en folierad bil med liknande budskap samt annonserade på internetforumet Flashback. I annonsen stod det ”Är du misstänkt för att inte ha rent mjöl i påsen?” intill en bild med en påse med vitt pulver, och att det i sådana fall kunde vara klokt att kontakta honom. fått tillbaka pengarna många gånger om. Det var en väldigt effektiv marknadsföringsmetod, för det enda som krävs för en brottmålsjurist är att en gripen kommer på ett enda namn, och ett mål kan vara värt jättemycket pengar, säger Martin Cullberg. I dag är Cullberg inte längre den enda advokatbyrån som annonserar på internetforumet Flashback eller i kommersiell radio. Stahre Persson Advokatbyrå annonserar i dag i båda kanalerna, samt har kritiserats i Dagens Nyheter (se faksimil s. 32) för att ha delat ut direktreklam om sina tjänster i den brottsutsatta Stockholmsförorten Hallonbergen. Även byrån Advocat.se har gjort reklam i radio och Stockholms advokatteam har synts på reklamskärmar vid kassorna i en matvaruaffär i Stockholm. – Advokatkåren är överlag väldigt dålig på att marknadsföra sig själv. Det verkar finnas en uppfattning om att advokater står över det här med marknadsföring och att det är någonting fult. Men vi är företagare och för att bli framgångsrik brottmålsadvokat räcker det inte med förordnanden från domstolarna, du måste bli begärd av de misstänkta. Och för att göra det måste du marknadsföra dig själv. Samma sak gäller familjejuristerna. Varför inte ge dem ett namn innan krisen kommer, precis som Familjens jurist gör? Kåren behöver bli bättre på att tänka på var målgrupperna finns och hur vi ska nå ut till dem, säger Martin Cullberg. ¶ MARKNADSFÖRINGSLAGEN Marknadsföringslagen ställer krav på att marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring. Det måste också framgå vem som ansvarar för marknadsföringen. Du får inte använda påståenden som är vilseledande i reklamen, till exempel när det handlar om varans kvalitet eller pris. Du får inte heller utelämna väsentlig information så att marknadsföringen blir vilseledande. Om informationen är oklar, obegriplig eller på annat sätt olämplig jämställs det med att information utelämnats. att följa nadsföring. Enligt Advokatsamfundets regler för advokatverksamhet, VRGA 7.8.1, är det inte tillåtet för en advokat att anskaffa uppdrag på ett sätt som innebär att annans trångmål eller utsatta situation utnyttjas. – Man får alltså inte dra nytta av en olycka som har inträffat och kasta sig dit och marknadsföra sig, alltså ägna sig åt så kallad ambulance chasing, säger Anne Ramberg, generalsekreterare för Advokatsamfundet. En advokat får heller inte uppge sig vara specialist ADVOKATEN NR 2 • 2018 inom områden hursomhelst, enligt VRGA 7.8.2, eller, enligt VRGA 7.8.3, medverka till att annan bedriver marknadsföring för advokatens räkning på ett sätt som inte ät tillåtet för advokaten själv. – En advokat får bara ange viss inriktning på sin verksamhet om han eller hon faktiskt har särskilda insikter i och erfarenhet av det angivna verksamhetsområdet. Regeln syftar till att stävja att advokater uppger sig vara specialister inom olika områden, säger Anne Ramberg. ¶ Affärsbyråerna väljer sponsring och nätverkande – vänd! » 33 33