Advokaten 1
» Affärsbyråerna väljer sponsring och nätverkande
De affärsjuridiska byråernas marknadsföring skiljer sig en hel del från de humanjuridiska. Nätverkande och varumärkesbyggande är viktigt för affärsbyråerna. FOKUS: MODERN MARKNADSFÖRING E Kristian Sjöholm. tt antal byråer i Sverige har större marknads- och kommunikationsavdelningar än de flesta andra byråer överhuvudtaget är stora. En av de byråerna är Advokatbyrån Vinge där sex medarbetare arbetar med marknads- och kommunikationsfrågor i någon form. Två av dem är Kristian Sjöholm och Ulrika Åkervall Westin, presschef respektive marknads- och kommunikationschef. – Kommunikationsområdet är betydligt större i dag än tidigare med en mängd olika kanaler i och med det nya medielandskapet. Tidigare var det kommunikationsavdelningen som kommunicerade, men i dag kommunicerar alla. Det har gjort oss till en mer coachande funktion i byrån, säger Kristian Sjöholm. Ulrika Åkervall Westin menar att en viktig del i marknads- och kommunikationsavdelningarna är att vårda byråns varumärke. – Vinge är ett välkänt varumärke, vi Ulrika Åkervall Westin. har kanske branschens högsta varumärkeskännedom. Vårt arbete handlar mycket om att bevara den kännedomen samt fylla det med ett relevant innehåll. Den ena delen handlar om att nå ut med vårt erbjudande och hur vi jobbar, och den andra delen om att proaktivt fånga klienternas efterfrågan, säger hon. Avdelningens arbete kring Brexit är ett tydligt exemna är att marknadsföra sig genom pressmeddelanden om genomförda transaktioner och att delta – och helst placera sig i topp – i de många rankinginstitutens listor över exempelvis bästa M & A-byrå. Vinge är inget undantag. – Syftet med dessa är vägledande. Genomförda uppdrag är jätteviktigt för en klient som står och väljer mellan referensuppdrag, och beträffande rankinglistorna är vår målgrupp till stor del andra internationella byråer som söker nationella samarbetspartners, som på detta sätt kan säkerställa sina val, säger Ulrika Åkervall Westin. ”Kommunikationsområdet är betydligt större i dag än tidigare med en mängd olika kanaler i och med det nya medielandskapet.” kristian sjöholm SPONSRAR KONST OCH IDROTT Flera affärsjuridiska byråer sponsrar eller har, som de själva uttrycker det, samarbeten med prestigefulla institutioner eller respekterade idrottsförbund. Exempelvis har advokatbyrån Magnusson valt att satsa marknadsföringspengar på sponsring av det svenska längdskidlandslaget, Morris Laws logotyp syns på fotbollslaget IFK Göteborgs matchtröjor, och Mannheimer Swartling sponsrar sedan 2015 Moderna museet i Stockholm, och har ekonomiskt stöttat uppmärksammade utställningar med Louise Bourgeois och Marina Abramovic´. Vinge skrev 2016 på ett flerårigt samarbete där byrån är officiell affärsjuridisk rådgivare till Sveriges olympiska kommitté, SOK, som de menar har liknande värderingar som byrån. – Vi är juridisk rådgivare till dem Christina Qvarfordt. pel på det här. Vinge har hållit en seminarieserie och ett seminarium under Almedalsveckan 2017 om Brexit och EU:s framtida utveckling, gjort skrifter och rörlig bild i ämnet och bedrivit PR för att få ut byråns advokater som experter i media. – Vi märker att dessa insatser har en effekt, säger Ulrika Åkervall Westin. En populär strategi bland de affärsjuridiska byråer34 34 och vår immateriella rättsliga grupp arbetar med att försvara de olympiska varumärkena och symbolerna. Men i samarbetet kan vi också dra nytta av det på flera olika plan, bland annat genom evenemang både i klienthänseende och internt, säger Ulrika Åkervall Westin, marknads- och kommunikationschef på Vinge. GLOBAL MARKNADSFÖRING Linklaters – som en gång i tiden var Lagerlöf & Leman Advokatbyrå – har inte någon separat marknadsföringsavdelning i Stockholm, utan de frågorna faller under ADVOKATEN NR 2 • 2018