Advokaten 1
Vinge höll under Almedalsveckan 2017 seminarier o
m Brexit. På bilden Mia Åse nius, kabinettschef hos EU-kommissionären Cecilia Malmström, samt Alastair Sutton, barrister, Brick Court Chambers. AMBULANCE CHASING advokat Christina Qvarfordts funktion som chef för knowledge & learning. – Vi är en del av en av global byrå som finns i 20 länder, med en enad strategi och en global marknadsföringsfunktion. En betydande del av vår klientbas är också internationell, säger Christina Qvarfordt. Hon menar att den lokala marknadsföringen i dag är fokuserad på klientarrangemang och på att göra byråns globala kunskap och marknadsexpertis tillgänglig för klienterna genom till exempel föreläsningar, publikationer och nyhetsbrev. – Linklaters investerar stora resurser i global internutbildning, och ett viktigt fokus i vår strategi är att erbjuda våra klienter att ta del av våra kurser och seminarier, säger Christina Qvarfordt och tillägger: – Viktigast i vårt marknadsföringsarbete är annars delägarna. Våra delägare i Stockholm, och Linklaters många övriga delägare som är aktiva i Norden, är väldigt aktiva med att vårda och utveckla sina klientrelationer. INTERNATIONELLT SETT LITEN BUDGETPOST Fredrik Rydin är managing partner på den stora affärsjuridiska byrån Roschier, som i dag har omkring 250 jurister verksamma i Sverige och övriga Norden. Han berättar att han ofta får frågor och kommentarer om advokatkollegors reklam i kommersiell radio (läs mer om radioreklam på s. 32). – Den här formen av aggressiv marknadsföring kanske inte är så smickrande för advokatkåren. Den upplevs lite stötande och kanske upprätthåller nidbilden av advokater och det amerikanska uttrycket ambulance chasing (red. anm.: se faktaruta till höger). Men jag tror ändå att det var bra att man liberaliserade reglerna och låter byråer annonsera fritt så länge de följer marknadsföringslagen, säger Fredrik Rydin. ADVOKATEN NR 2 • 2018 Roschier har funnit i Finland sedan 1936 och etablerade sig i Sverige 2005, bland aktörer som har djupa rötter på den svenska marknaden. – Kännedomen om oss i Finland var den som Mannheimer Swartling har i Sverige, medan det här i Sverige inte var särskilt brett känt. Det var en stor utmaning att öka vår varumärkeskännedom i Sverige, något vi lyckades snabbt med bland klienter. På senaste tiden har mycket fokus legat kring att bygga en motsvarande medvetenhet om oss bland studenter, säger Fredrik Rydin. Rydin menar att byrån sedan dess lyckats etablera sig väl i Sverige genom tydliga och koordinerade strategiska mål, i vilken marknadsföringen varit en viktig del i implementeringen. Huvudfokus har legat på aktivt nätverkande i klientmålgruppen och – likt Vinge beskrev – skriva och hålla relevanta seminarier och artiklar om byråns expertis. – I stället för att komma ut med ett budskap handlar det i dag mycket om att bli uppsökt. Den nya generationens köpare av juridiska tjänster är mer aktivt sökande efter information än för några år sedan, och då gäller det att vi tillhandahåller den informationen på ett bra och intressant sätt, säger Fredrik Rydin. Rydin menar att kostnaden för marknadsföring för kvalificerade tjänsteleverantörer såsom konsulter, revisorer och advokater ofta ligger på mellan 2 och 5 procent av företagets omsättning. – Jag tror att svenska affärsjuridiska byråer generellt sett ligger i underkant av det spannet och jag tror att svenska byråer ligger lågt i ett internationellt perspektiv, säger han och tillägger: – Som bransch har vi blivit bättre och bättre på marknadsföring, och någonting gör vi rätt eftersom det går bra. Men samtidigt tror jag att det finns mer för oss att lära inom detta fält. ¶ Fredrik Rydin. Ett amerikanskt nedsättande uttryck för advokater som söker uppdrag på ett sätt som innebär att annans trångmål eller utsatta situation utnyttjas. Uttrycket lär ha myntats första gången 1897 av pressen och antydde att advokater följde ambulanser till akuten för att hitta kunder, men det finns få belägg för att den formen av uppsökning av kunder har förekommit. Så kallad ambulance chasing, att utnyttja annans utsatthet, är förbjudet enligt VRGA 7.8.1. Googleannonsering – bra eller dåligt? – vänd! » 35 35 FOTO: VINGE