Advokaten 1
» Google-annonsering O Åsikterna går isär om Goog
leannonsering. ”Bortkastade pengar” eller ”Jättestor effekt”? FOKUS: MODERN MARKNADSFÖRING m man ska tro den stora advokatundersökningen som gjordes förra året, och som det skrevs om i förra numret av Advokaten, så har Gertrud Zeijersborger menar att sökordsoptimering är ett kostsamt och ganska ineffektivt sätt att bedriva marknadsföring på. 35 procent av landets advokatbyråer inriktning på humanjuridik. Det motsvarar knappt 700 byråer som – bortsett från geografi – konkurrerar om samma så kallade vanliga människors juridik. Samma undersökning visade att 85 procent upplever betydande eller viss konkurrens från andra svenska byråer. Så vad gör byråerna för att sticka ut? Undersökningar omnämnda i diverse webbtidningar talar om att nästan 90 procent av den svenska befolkningen söker efter en vara eller tjänst på en internetsökmotor innan de köper. Om vi antar att samma sak gäller för juridiska tjänster, kan det därför finnas ett värde av att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer. När Advokaten googlar på ordet advokat följt av städerna Stockholm, Göteborg och Malmö kan vi konstarera att flera byråer använder sig av metoden, och att det är en byrå som dyker upp högt upp bland resultaten i samtliga fall – Zeijersborger & Co. Gertrud Zeijersborger, som är vd på den privatjuridiska advokatbyrån med delvis samma namn som hon har, har lång erfarenhet av CRM, relationsmarknadsföring och försäljning. – Vi arbetar inte med sökordsoptimering per se, att vi hamnar högt upp är snarare en konsekvens av strategiskt arbete med hemsida, sociala medier och andra kommunikationskanaler, säger hon. Zeijersborger vill inte dela med sig av byråns marknadsföringsstrategi, men säger att ren sökordsoptimering är ett kostsamt och ganska ineffektivt sätt att bedriva marknadsföring på, speciellt för mindre advokat- och juristbyråer som slåss på ett trångt fält. – Ofta saknar byråer intresse eller resurser att aktivt marknadsföra sig vilket gör att sökordsoptimering eller Google-annonser känns lockande, men att få ett klick på Google betyder inte att man får en klient, säger Gertrud Zeijersborger. ÄR ÄVEN ETT KLIENTPERSPEKTIV Google erbjuder en annonsering bredvid sökmotorns sökresultat när någon söker efter de produkter och tjänster som exempelvis en advokatbyrå erbjuder. Byrån betalar enbart när någon klickar och besöker advokatbyråns webbplats. Men frågan är hur många klick som leder till en klient? Martin Cullberg testade såväl Google-annonsering som sökmotorsoptimering för några år sedan, men menar att det gav långt från önskad effekt och ”är bortkastade pengar”. För att höra oss för bland fler om annonsmetoden googlar vi på ”bra advokat i Malmö”. Allra överst hamnar en annons som leder oss till brottmålsadvokat Markus Bergdahls hemsida. Han har kontor i Malmö och Helsingborg och betalar ”några tusenlappar i månaden” för Googleannonseringen. – Jag har tidigare marknadsfört mig på bussarna i Malmö och Helsingborg, men det fungerade inte särskilt väl. Jag tror inte de traditionella annonsplatserna är de bästa om man är brottmålare. Folk är som mest brottsaktiva i åldrarna 15–30, 36 36 ADVOKATEN NR 2 • 2018