Advokaten 1
INNEHÅLL Tidskriften Advokaten • Årgång 84 • Nr 2
• 2018 11 28 FOKUS: MODERN MARKNADSFÖRING Från förbud till framgångsfaktor Advokaternas marknadsföring har utvecklat i snabb takt under senare år. I dag används alltifrån skribentuppdrag och seminarier till internetforumet Flashback och direktreklam. TEXT: JOHAN PERSSON 28 ADVOKATEN NR 2 • 2018 ADVOKATEN NR 2 • 2018 29 24 46 LEDAREN 6 Värdet av marknadsföring och entreprenörskap allt viktigare 24 gästkrönika: Åsa Linderborg, doktor i historia, kulturchef på Aftonbladet NYHETER & REPORTAGE 8 8 Reviderat system för meriterande advokaterfarenhet 9 ”Primärt är det advokatbyråerna som arbetsgivare som måste vidta åtgärder” 11 ”Varför ska vi acceptera det som kränker, chockar eller stör?” 13 Förlängd adjunktion – ett sätt att lära sig domaryrket 14 världen: CCBE intervenerar i Microsoft-målet 16 reportage: Ämbetsman och humanist lämnar hovrätten för hovet 20 reportage: Vägen fram efter Metoouppropet ADVOKATEN NR 2 • 2018 FOKUS 28 från förbud till framgångsfaktor Advokaternas marknadsföring har utvecklats i snabb takt under senare år. I dag används allt ifrån skribentuppdrag och seminarier till internetforumet Flashback och direktreklam. DEBATT 42 42 Advokat Olle Flygt, ”Skiljeförfaranden – dags för självsanering? Ett intressant advokatinitiativ” 43 Advokat Björn Rosengren, ”Även advokater omfattas av åsiktsfriheten” PRAKTISK JURIDIK 44 44 Advokaterna Percy Bratt och Susanne Feinsilber, ”Metoo och utgivaransvaret” AKTUELLT 46 46 månadens advokat: Jan-Mikael Bexhed 48 biblioteket: Ny litteratur och lästips SAMFUNDET 51 51 Vägledande uttalande om motverkande av olika former av diskriminering och trakasserier 52 Nya ledamöter 54 Advokatsamfundets ordförande, Christer Danielsson: ”Om att motionera” 5