Advokaten 1
GENERALSEKRETERAREN HAR ORDET entreprenörskap all
t viktigare inom områden där advokaten saknar kunskap och erfarenhet. Även om någon gång måste vara den första så är det inte godtagbart att anteckna sig på listor i syftet att få förordnanden bara för att det är ”kul” att ta ett och annat brottmål som avbrott i en affärsinriktad verksamhet. Att advokater idag måste kunna göra reklam och bedriva marknadsföring är självklart. Många gör det också, på ett för advokatbranschen ibland annorlunda, men inte desto mindre uppfinningsrikt och effektivt, sätt. Det är bra och värt att uppmuntra. Som framgår av artiklarna längre fram i tidskriften skiljer sig formerna för reklam och marknadsföring väsentligt åt mellan advokatbyråerna. Målgrupperna skiftar och därmed också inriktningen av reklamen och marknadsföringen. Detta sagt finns det mycket som förenar. Advokatyrkets kärnvärden är desamma: Oberoende, lojalitet, tystnadsplikt och frånvaron av intressekonflikter, samt integritet, är grundvalarna för advokatyrket. Advokatsamfundet har i detta hänseende en angelägen uppgift att till stöd för alla advokater informera om advokatrollen och marknadsföra varumärket Advokat. I detta ligger att peka på vad som från ett klientperspektiv skiljer en advokat från andra konsulter. Men, advokater bedriver näringsverksamhet och måste själva ytterst ansvara för ackvisition av klienter. Och detta till och med utan reklam. De arbetar seriöst och skaffar sig ett gott rykte hos klienter och motpartsombud, som sedan rekommenderar dem vidare. Det finns flera sätt att uppnå framgång utan ”mördande reklam”. Under 2016 omsatte de juridiska byråerna, patentbyråerna undantagna, cirka 2,7 miljarder. Det finns uppenbarligen en inte obetydlig marknad. ATT ADVOKATER IDAG MÅSTE KUNNA GÖRA REKLAM OCH BEDRIVA MARKNADSFÖRING entreprenörskap är en viktig egenskap för advokater som verkar på en konkurrensutsatt marknad. Att framgångsrikt driva advokatbyrå ställer, utöver krav på juridisk skicklighet, anspråk på affärsmässighet, förmåga att attrahera klienter och gott ledarskap. Det är nödvändigt om man önskar locka unga jurister till byrån och få dem att stanna. Möjligen var de allmänna advokatbyråernas tid inte bra för entreprenörsandan inom delar av advokatkåren. ÄR SJÄLVKLART. Om man, i likhet med de flesta advokater, vill värna advokatrollens integritet och respekt, finns emellertid skäl att reagera mot vissa entreprenöriella företeelser eller avarter, om man så vill. Advokatens främsta plikt är att vara lojal mot sin klient. Detta innebär dock inte att vara megafon åt sina jag har länge förundrat mig över det faktum att svenska advokater i det närmsta givit upp olika centrala juridiska verksamhetsområden, speciellt inom det humanjuridiska fältet och då särskilt inom familjerätten. Familjerätten och inte minst den ekonomiska familjerätten sysselsatte tidigare många advokater. Advokater intog även inom detta område en särställning. Det är anmärkningsvärt i ljuset av att advokater under relativt många år, från rättshjälpslagens ikraftträdande på sjuttiotalet och etablerandet av de allmänna advokatbyråerna, tillskansade sig en unik marknadsposition. Att, utifrån denna starka ställning på den familjerättsliga marknaden, överlämna stora delar av marknaden till jämförelsevis oerfarna och inte sällan mindre kunniga franchisetagare, är svårt att förstå. ”Familjens jurist” har lyckats att mycket framgångsrikt såväl ta betalt av behövande klienter enligt uppgift långt över vad timkostnadsnormen anger, som att rekrytera nya medarbetare. Det är bara att gratulera. Här finns mycket att göra när det gäller marknadsföring och kunskapsförmedling från advokathåll. Hur har det blivit så här? Det räcker inte att endast förklara detta med den låga och på mycket goda grunder hårt kritiserade timkostnadsnormen. De advokater som specialiserat sig inom familjerättens område bedriver i allmänhet en mycket framgångsrik och lönsam rörelse. ADVOKATEN NR 2 • 2018 klienter eller deras sak. Det innebär inte heller att profitera på klienterna individuellt eller kollektivt i mediala sammanhang. Och det innebär absolut inte att opåkallat misstänkliggöra eller driva saker mot enskilda, även om klienten så önskar. Att mot bättre vetande polisanmäla personer och därefter i media hänvisa till polis anmälan är inte en självklar metod för att uppfylla lojalitetskravet mot klienten. Det inger enligt min mening starka betänk ligheter. Det är många advokater som på ett mycket förtjänstfullt sätt uppträder i mediala sammanhang och informerar om juridiska frågor i allmänhet, skriver böcker, samt bidrar till ökad kunskap i rättspolitiska frågor. Några av dem intervjuas längre fram i detta fokus. Det är likaså många advokater som i försvaret av sin klient sakligt redovisar dennes ståndpunkt i media. Inte sällan är det nödvändigt. Men, ibland handlar det inte om klientens bästa, utan mer om en egen stund i ljuset. Det är då som advokatens integritet och respekten för advokatrollen riskerar att komma på skam. Klient betyder skyddsling. Sådana är i allmänhet i olika grad utsatta. Advokater ska därför inte använda sina skyddsobjekt i reklamsyfte. Anne Ramberg anne.ramberg@advokatsamfundet.se 7