Nöjesnytt Växjö 1
Från barnstjärna till självutlämnande breakup-alb
um – Molly Sandén har blivit vuxen, både som person och artist och hon lämnar få oberörda med sin passionerade sång. Efter en storartad sommar 2018 ger hon sig nu ut på ny turné och den 14 augusti avslutar hon årets Scensommar i Linnéparken. Redan 2006, endast 16 år gammal, vann Molly Sandén den svenska uttagningen till Junior Eurovision Song Contest med Det Finaste Någon Kan Få. I den internationella finalen i Rumänien hamnade hon sedan på en hedrande tredjeplats och redan året efter var hon med i Lasse Holms Diggilooturné; något som brukar säga en hel del om vilken stjärnstatus man har i Sverige. Det var en resa som startade i flickrummet hemma i Stuvsta utanför Stockholm, då en mobbad tjej utan kompisar fann tröst och stöd i att sjunga med i idolen Céline Dions låtar. Och det var sången som gav henne självförtroende och självkänsla, avslöjade hon för Aftonbladet förra året: – Det var det enda jag var duktig på. Jag kände att jag räckte till och blev sedd. Efter att ha varit lite utanför, lite udda och den som inte blev bjuden på fester fick jag en annan status i skolan. Jag fick vara med i Junior Eurovision och blev cool på grund av det. Eller jag blev i alla fall någonting. Mollys debutalbum, Samma Himmel, släpptes 2009 och redan hade Molly sin hand med i sju av plattans tolv spår. På uppföljaren Unchained från 2012 var hon medkompositör på alla låtar utom en, och skivans sound signalerade också en ny, lite tuffare stil. Trots att Molly syntes i många stora sammanhang på TV och på galor av alla de slag var det först med 2018 års platta Större, där hon återvända till svenska texter, som det stora genombrottet kom. Det är ett ganska sorgset, nästan uppgivet album rent textmässigt, och för Aftonbladet förklarade Molly varför. – Efter den senaste gången i Melodifestivalen (2016, reds.anm.) mådde jag dåligt. Mitt självförtroende var kasst. Jag var ganska låg och funderade på vad jag skulle göra. Jag började tycka att det var jobbigt att vara Molly Sandén. Jag klarade knappt av att åka tunnelbana eller gå ut. Jag tror att jag fick en käftsmäll efter att ha levt i rampljuset sedan jag var femton år gammal. Jag har försökt vara den där personen som alla andra ville att jag skulle vara, till och med för min pojkvän och mina vänner. Vad vill han lyssna på för musik? Vad ska ska jag ha på mig för tröja som hon kommer att gilla? Sådana smådetaljer. Det var en massa grejer som långsamt bröt ner mig. Jag behövde göra vissa saker för att hitta mig själv igen. Med de här låtarna försöker jag sätta fingret på vad som var jobbigt. Det var många som kände igen sig i Mollys desperation och förtvivlan och omfamnade hennes ärliga uttryck, inte minst unga tjejer. Många av dem blev nog samtidigt lite avundsjuka på henne, då hon under flera år var förlovad med flickidolen Danny Saucedo. Men det är också uppbrottet från samma Danny som legat till grund för Mollys senaste skiva, den oerhört starka och laddade Det Bästa Kanske Inte Hänt Än, som släpptes i maj i år. Plattan är egentligen kanske snarast en EP, men Aftonbladets Markus Larsson spekulerar i att ett längre format kanske hade spätt ut det Molly velat säga om skivan varit längre. Han menar också att skivan på ett fint sätt utvecklar den svenska soulpop på samma sätt som Lisa Nilsson gjorde tillsammans med Mauro Scocco och Johan Ekelund på Himlen Runt Hörnet. Att det rör sig om låtar med starka känslor som rörts upp i och med uppbrottet från Danny har Molly varit helt öppen med, bland annat i en intervju med Elle: – Det är väl så klart oundvikligt att jag skrivit om det jag gått igenom och det som tagit mest av min tankekraft. Men det är ändå väldigt mycket fokus på mig. I samma intervju kommenterar hon också det faktum att hon aldrig varit så personlig tidigare och varför hon väljer att vara så öppenhjärtig just nu. – För att jag bearbetat det faktum att jag vuxit upp i rampljuset och att jag ofta försökt vara någon för någon annan. I alla relationer och sammanhang har jag tänkt ”vem vill folk att jag ska vara?”. Till slut visste jag inte vem jag var själv. Den självterapin jag gjorde i processen att hitta tillbaka till mig själv resulterade i musik. Jag har varit rädd för att vara så här personlig för det är läskigt att lämna ut sig själv. Men jag har landat i att jag mår bäst när jag får sjunga om sådant som känns jättemycket. I TEXT: OLA KARLSSON FOTO: LIVE NATION 12 | nöjesnytt