Svensk Golf 1
HUR SKILJER SIG MODELLERNA ÅT? >Den dyrare M5-mod
ellen erbjuder större justeringsmöjligheter än M6 i form av en Tformad skena där två 10 gram tunga vikter kan flyttas för att finjustera bollflykten. TaylorMade säger att du kan uppnå skillnader på en grad i utgångsvinkel och upp till 600 rpm skillnad i spinn. Mellan ytterpositionerna, om bägge vikter skjuts mot tå/häl, ska drygt 20 meters skillnad i sidled kunna uppnås. M6-drivern har en stor köl, snarlik den som hittas i nya Cobra F9 Speedback-drivern, på undersidan vilket är till för att sänka tyngdpunkten och göra det lättare att uppnå en högre utgångsvinkel med M6-drivern jämfört med M5. SVAR PÅ TAL Tomo Bystedt CHEFSINGENJÖR, TAYLORMADE 1 / HUR PÅVERKAR MATERIALET SOM INJICERAS SJÄLVA TRÄFFYTAN? – Den enda effekten på träffytan är reducering av flexibiliteten till den punkt att klubban är precis inom den tillåtna gränsen. Det har ingen påverkan på ljud, känsla eller tyngdpunkten. 2 / HUR MYCKET SYNTETHARTS ANVÄNDS – VARIERAR DET MELLAN KLUBBOR? – Massan är oftast väldigt liten, normalt mindre än 2 gram. Det varierar något mellan olika huvuden beroende på hur mycket finjustering som krävs. 3 / OM DU TRÄFFAR BOLLEN PRECIS PÅ SKRUVARNA, FINNS DET NÅGON RISK ATT DE GÅR SÖNDER? – Nej, hållbarheten hos skruvarna har testats utförligt och är inget bekymmer. TAYLORMADE M6 PRIS 5 300 kronor. LOFT Finns i tre loftutföranden, 9, 10,5 och 12 grader. SKAFT Standardskaft är Fujikura Atmos Orange 5 (A/R/S flex, 53–55 gram), Fujikura Atmos Black 6 (R/S/X flex, 65–67 gram) och TaylorMade Tuned Performance 45 (L, 60 gram). JUSTERBARHET Ja, loft/liejustering med hoseln. 4 / JÄMFÖRT MED TRÄFFYTAN I M3/M4-DRIVERN, HUR MYCKET HETARE ÄR DEN I M5/M6? – Det är svårt att kvantifiera skillnaden i COR (ett mått på trampolineffekten, reds anm). När vi har testat med spelare så ser vi ökningar i bollhastighet med 1–2 mph, och ofta mer än så vid träffar utanför mitten av träffytan. 5 / GÅR DET ATT SÄTTA EN SIFFRA PÅ HUR MYCKET SNÄVARE TILLVERKNINGSTOLERANSERNA ÄR MED NYA TRÄFFYTAN? – Vi kan säga att toleranserna är mer än dubbelt så snäva jämfört med vad de har varit. Med statistiska modeller tillåter det här oss att designa mot ett mål som är betydligt närmare den tillåtna gränsen utan att riskera att drivern blir olaglig. SVENSK GOLF 1–2019 77