Svensk Golf 1
Utrustning Nyheter GOLFSKO NIKE AIR MAX 1 Inför 2
019 släpper Nike en golfskoremix av den klassiska 80-talssneakern Air Max 1. Redan nu har en av färgerna på skon blivit rejält omskriven och kanske är det inte så konstigt. Den ”gräsligt” gröna skon sticker onekligen ut. Just den färgen kommer sannolikt inte hitta in i svenska butiker enligt Nike utan kan endast köpas online. De andra färgerna av skon är rödvit och svart och har en rekommenderad prislapp på 1 300 kronor i butik. Här är tre produkter som sticker ut i butiken i år. RED AK TIONENS V AL STICK UT! BOLLAR CALLAWAY SUPERSOFT MAGNA & ERC SOFT Senast vi såg Magnabollen var i början av 2000-talet under TopFlites flagg. Nu är namnet och teknologin tillbaka, där bollen alltså är något större än en vanlig boll. Callaway Supersoft Magna kostar 300 kronor för ett dussin och riktar sig i första hand till nybörjare. Den andra lite ovanliga bollnyheten från Callaway heter ERC Soft med Triple Track-teknologi. Enligt Callaway är det här den mest långtflygande bollen de skapat hittills, som dessutom ska ge en mjuk känsla. Det mest iögonfallande med bollen är dock det nya mönstret med tre streck, två blåa och ett rött i mitten, som löper runt bollen. Poängen? Förbättrat sikte när du puttar. Ett dussin kostar 450 kronor. 80 SVENSK GOLF 1–2017 ELHJUL ALPHARD E-WHEELS Förvandla din vanliga golfvagn till en elvagn? Ja, det är precis vad Alphard menar att du kan göra med deras produkt e-Wheels. Det är en batteridriven hjulmotor som du fäster på din vagn och vips har du fått en fjärrstyrd elvagn som ska hålla i 27 hål. Det hela börja”VIPS HAR DU EN ELVAGN” de som ett crowdfundingprojekt på sajten Kickstarter för två år sen och nu hittar du produkten hos exempelvis Dormy. Enligt tillverkaren ska e-Wheels funka ihop med utvalda modeller från bland andra Clicgear, Big Max, Sun Mountain och Bag Boy. Prislappen? 6 500 kronor. INTERVJU HAN TAR ÖVER GOLF STORE Text Tommy Jeppsson FÖR 27 ÅR SEN började Johan Thellmarks resa inom golfbutikskedjan Golfstore. Då som lagerarbetare i Österrike. Från 1 januari är han ny vd för Golfstore, som har 300 butiker i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike och Holland. Han efterträder Lars Thonning som varit vd sen 2004. Vad kan du tillföra som ny vd? – Man får väl hoppas att man lärt sig något på 27 år. Golfbranschen är ju en relationsbransch, hela vägen från leverantörer till slutkonsument. Det är inte bara produkt och pris. Det är relationer. Och under åren har jag byggt många bra relationer. Kommer ni att undersöka möjligheterna för ehandel? – Hela vår affärsidé går ut på det fysiska mötet med kunden. Det är vår konkurrensfördel och den får vi genom våra butikslägen på golfklubbarna och det vi säljer är kompetensen hos våra medlemmar. Vi lever på att sälja tekniskt avancerade produkter och att anpassa dem individuellt till golfaren. Du kan inte längre köpa 20 meter längre slag från hyllan. Teknologin har nått en gräns. Men vi är bra anpassade för att ge golfaren större glädje och hitta rätt utrustning. Att bara börja med e-handel som alla andra är inget för oss. Men det finns andra möjligheter. Ingår expansion i framtidsplanerna? – Absolut. Kvalitet är alltid viktigare än kvantitet, men vårt mål är att vi ska ha 350 butiker inom fem år på de marknader där vi finns. UTVECKLING Johan Thellmark letar nya butiker.