Advokaten 1
Fokus Hot och trakasserier teCken pÅ att en kLien
t kan bLi hotFuLL eLLer VÅLdsam re sikt kan en hotfull situation i arbetet leda till minskad arbetsglädje, påpekar Landberg. Cynism kan bli en annan konsekvens. Genom att inte engagera sig i klienternas problem kan advokaten skapa distans, och klara av att hantera den svåra arbetssituationen. Samtidigt löper den som negligerar hot och stress att drabbas av känslomässig utmattning, konstaterar Tasha Landberg. Den studie av advokaters arbetssituation som hon och kollegan Jens Näsström genomförde år 2005 visar också att humanjurister upplever högre grad av känslomässig utmattning än kolleger med andra verksamhetsinriktningar. just hot om anmÄLan till disciplinnämnden drabbar ofta advokaterna hårt, enligt Tasha Landbergs erfarenhet. – Med en anmälan angriper man det professionella jaget, som för advokaten sitter så nära det privata jaget, förklarar hon. Totalt sett är det en väldigt liten andel av alla klienter och motparter en advokat möter som någonsin blir hotfulla eller på annat sätt svåra att hantera. Men just dessa ”mardrömsklienter” tar samtidigt orimligt mycket tid och energi från advokaterna, påpekar Tasha Landberg. Advokater, särskilt humanjurister, möter ofta människor i kris, som upplevt svåra trauman eller som riskerar att förlora något grundläggande i sina liv – som vårdnaden om sina barn eller ett småföretag som man byggt upp från grunden. En del är psykiskt sjuka eller missbrukare. – De fungerar just då inte som vanliga män1 svårigheter att skapa en gemensam agenda med klienten. Orealistiska förväntningar oavsett vad advokaten säger. 2 3 4 5 6 7 8 9 Orimliga krav och påtryckningar. gränsöverskridande beteende, till exempel klienten dyker upp oanmäld, ringer/ faxar hela tiden, ringer hem till advokatens bostad. krånglar med betalningen. klagar gärna på advokatens insats. klagar eller skäller på övrig personal. gör ogrundade anmälningar till samfundet. lång historia i rättsväsendet. Har ofta vandrat mellan advokater. fråga efter detta! magkänsla, intuition. många av punkterna är även tillämpliga på motpart eller annan inblandad! niskor, säger Tasha Landberg, som konstaterar att hot och aggressivitet på det viset är inbyggt i själva advokatrollen. Ändå finns det mycket man själv kan göra för att undvika de värsta hot- och våldssituationerna. – I brist på egna gränser kan de här människorna behöva hjälp med att gränsas. Därför måste man vara väldigt tydlig med vad som gäller, fastslår Tasha Landberg. grÄnserna kan Vara både mentala och fysiska. Det handlar bland annat om att klargöra vilka tider man är tillgänglig för sin klient och under vilka förutsättningar, vad som ingår i uppdraget, men kanske också att rent fysiskt sätta en klient som vill komma för nära på andra sidan av skrivbordet. – Ju knepigare klient du har, desto viktigare att man klargör gränserna och att man upprätthåller vad vi kallar för professionell distans. Man är aldrig kompis med sin klient, man ger ingen särbehandling utan man sitter tungt i stolen, sammanfattar Tasha Landberg. Gränssättningen kan också vara viktig gentemot en aggressiv motpart. Stora känsloutbrott vid möten kan vara skäl att ta en paus, för att markera att beteendet inte är acceptabelt. Det är också ett ansvar för den aggressive klientens advokat att sätta upp gränserna och därmed undvika hot mot advokatkollegan på andra sidan i konflikten, påpekar Tasha Landberg, som också efterlyser mer utbildning om hur man hanterar människor i kris och psykiskt sjuka. – De flesta humanjurister har utvecklat erfaFörmånsrättslagen lönegarantilagen m.m. Fler titlar hittar du på nj.se Norstedts Juridik – främst för de främsta. Domar kräver exacta översättningar Tel 08 - 22 00 44 info@exacta.nu www.exacta.nu NJ_advokaten_Formansrattslagen_93x64.indd 1 26 10-10-19 17.41.38 Advokaten Nr 8 • 2010