Advokaten 1
Fokus Hot och trakasserier Fem tips pÅ Vad du kan
göra Åt probLemet renhet och förmåga att läsa människor och kan ofta förutse vilka klienter som kommer att bli besvärliga, men det borde finnas systematisk utbildning, säger hon. Vad kan man då göra när man befarar att klienten framför en är en blivande ”mardrömsklient”? Tasha Landberg uppmanar advokaterna att lita på sin intuition och att alltid tänka på sin egen säkerhet. Upplever man klienten som hotfull kanske en biträdande jurist eller sekreterare kan sitta med vid mötet, eller dörren till kontoret lämnas öppen så att andra har en chans att höra om det uppstår bråk. Noggrann dokumentation av allt som beslutas kan också vara till hjälp när en frustrerad klient senare ifrågasätter advokatens agerande. ibLand behöVs stöd från andra. Att – inom de ramar tystnadsplikten skapar – diskutera med en kollega eller kontakta Advokatsamfundet är en väg. Vissa advokater tar också hjälp av en professionell handledare eller psykolog. De flesta professioner som möter människor i kris i sitt arbete, som psykologer, poliser och vårdpersonal, har etablerade former och kanaler för att få tala om svårigheterna i yrket. Men för advokater finns ingen sådan modell. – Är du ensam advokat ute på vischan och har en hotfull klient, som bor på samma ort, vet var du bor, och kanske har barn i samma skola, blir det en ytterst vansklig situation att ”Man är aldrig kompis med sin klient, man ger ingen särbehandling utan man sitter tungt i stolen.” hantera själv. Man behöver vända sig till någon. Det är en brist att det saknas en formell modell för handledning av advokater, säger Tasha Landberg, som ofta får frågan om hon kan ta uppdrag som handledare till advokater. Hittills har hon dock sagt nej, eftersom hennes företag främst är inriktat på utbildning i praktisk psykologi för advokater. Tasha Landberg betonar också att arbetskamrater, och för biträdande jurister inte minst principalen på byrån, spelar stor roll för hur advokater klarar att hantera hot och andra påfrestande situationer i yrket. – Det är otroligt viktigt att det är högt i tak och att kunna prata, med hänsyn till sekretessen så klart. Det ska finnas en tydlig person som man kan prata med. Det är inte meningen att partnern hemma ska stå för det, säger hon bestämt. nÄr hoten eLLer VÅLdet är rent brottsligt är det enligt Landberg också viktigt att man polisanmäler dem. – Det handlar om att signalera att ett beteende är fullständigt oacceptabelt. På samma sätt som en anmälan till samfundet är det inte roligt för en privatperson att bli anmäld till polisen. Så jag tycker att man ska anmäla. Det är även en del av bearbetningsprocessen. Man erkänner att det var ett allvarligt hot och lämnar det ifrån sig i stället för att gå och ”bära” på det. n 1 skapa medvetenhet om problemet. 2 3 4 5 utbilda dig för att lära dig känna igen potentiellt hotfulla och farliga klienter. anmäl dig till exempel till advokatsamfundets kurser i klientpsykologi – konsten att hantera vanskliga klienter. upprätthåll alltid professionell distans. skapa gränser, fysiska och psykiska, med särskilt gränslösa klienter. försök att tidigt snappa upp hot eller försök till manipulation och belöna inte sådana beteenden genom att exempelvis svara på e-post eller telefonsamtal sent på kvällen eller acceptera att klienten kommer hem till bostaden. Advokaten Nr 8 • 2010 27