Hemma Hos 1/2023 1
T YCK T I LL OM MI ME R Vad roligt att du trivs h
os Mimer I Mimers kundenkät mäts hur du som hyres gäst trivs i din lägenhet och i ditt bostadsområde. Dessutom ger enkäten svar på hur du upplever din hyresvärds bemötande och service. Det samlade resultatet från förra årets enkät visar att Mimers hyresgäster blivit allt mer nöjda med sin hyresvärd. I det som benämns Service index mäts vad hyresgästerna tycker om den service som Mimer erbjuder. Under pandemin sjönk betyget för både branschen och för Mimer, men nu är Mimers betyg på väg upp igen – under ett år då många andra bostadsbolag fortsätter backa. – Vi arbetar varje dag för att våra hyresgäster ska få en riktigt bra service och ett bra bemötande från oss, säger Mimers förvaltningschef Gustav Hanstad. Nu ser vi att hyresgästerna i högre grad också upplever att vi blir bättre, vilket förstås är väldigt glädjande. I enkäten mäts också Trygghetsindex, för att Mimer ska kunna sätta in trygghetsåtgärder där hyresgästerna tycker att de behövs. Även detta index steg under 2022, bland annat upplever hyresgäs6 UNDER 2022 gjorde Mimer många insatser för att öka tryggheten. Bland annat tillsattes en social håll barhetschef och ett stadsdels utvecklingsteam, som i samverkan med andra ar betar för trygghet, dialog, syssel sättning och gemenskap i Mimers bostads områden. Ytterligare exempel är trygghetsvandringar och andra aktiviteter som bygger relationer och skapar trygghet på sikt. MEN ALLT är förstås inte perfekt. Lika viktigt som att ta reda på vad som fungerar och blivit bättre är att få veta vad som inte fungerar tillräckligt bra. Enkäten visar på några områden där hyresgästerna upplever en försämring. Framför allt handlar det om de delar av enkäten som bedömer hur rent och snyggt hyresgästerna tycker att det är i och runt sina hus. – Vi märker att vi behöver terna att den personliga tryggheten i bostadsområdet under kvällar och nätter har ökat. Enligt enkätsvaren är allt fler också nöjda med belysningen på gårdar och vid husen och de upplever även att kontakten med grannarna har förbättrats. – Att känna sig trygg hemma, på sin gård, i sitt område och i sin stad är en grundläggande rättighet, säger Gustav. Att känna sig trygg hemma är en grundläggande rättighet” GUSTAV HANSTAD, FÖRVALTNINGSSCHEF sätta fokus på vissa saker, säger Gustav Hanstad. Bland annat är trapp husstädningen en stor utmaning. Trapphuset är det första som möter hyresgästen och vi jobbar varje dag för att städningen där och i allmänna utrymmen ska bli bättre. Vi kommer att ha tätare uppföljningar och mer dialog med våra städfirmor framöver. – Våra hyresgäster ska ha ett stort tack för att de hjälper oss att bli en ännu bättre hyresvärd. HEMMA HOS NUMMER 1 2023