Nöjesnytt Kalmar 1
Nöjesnytt Kalmar PÅ KROGEN
Nöjesnytt Kalmar NÖJESNYTT MODE
Nöjesnytt Kalmar NURSE NAUGHTY
Nöjesnytt Kalmar STUDENTLIV
Nöjesnytt Kalmar NOTISER
Nöjesnytt Kalmar DIGILISTAN
SIONERDVD/BLU-RAYRECENSIONERRECENSIONRECENSION BO
RGARKLASSENS DISKRETA CHARM Regi: Luis Bunuel, 1972 Medverkande: Delphine Seyrig, Fernando Rey, Paul Frankeur m.fl. nnnnn I dagens sönderstylade hem där det vita samsas med det vitare och bänkskivorna specialbeställs för att ge den rätta "tyngden" landar Bunuels 41 år gamla film som ett slagkraftigt och hypermodernt debattinlägg. Under filmens ständiga försök till måltider samsas bilder av den fumliga borgerligheten som aldrig lyckas förmedla något äkta bakom det prydliga skalet med etikettsregler och drömmar. Som alltid sparkar den gamla surrealisten Bunuel åt alla håll, främst åt överklassens behov att markera sin klass med ständig yta. Något som idag sipprat ner till medelklassen - det enda som faktiskt tycks sippra ner där uppifrån. JONAS DANIELSSON BATMAN COLLECTION Regi: Tim Burton 1989/1992, Joel Schumacher 1995/1997 Medverkande: Michael Keaton, Danny DeVito, Val Kilmer m.fl. nnnnn Säga vad man vill om Christopher Nolans Batmanfilmer men den riktiga moderna Batman på film är faktiskt Michael Keaton. Keaton fångar Bruce Wayne perfekt med sitt stela och nästan förvånande uttryck. Det är bara i Batmankostymen han blir en person. När filmerna kom kändes de mörka eftersom de flesta superhjältefilmer i tiden ärligt talat mest var larviga. Idag är mörkret lagom vänligt men Burtons kärlek för expressionismen får filmerna att leva sitt eget liv. Batman Returns är fortfarande en riktig höjdarfilm. När Schumacher sedan tar över stafettpinnen blir dock allt totalt värdelöst och det är de filmerna som sänker boxens betyg till en darrande trea. JONAS DANIELSSON TAVLAN Regi: Jean-François Laguionie, 2012 Svenska röster: Vanna Rosenberg, Henrik Ståhl, Myrra Malmberg m.fl. nnnnn Att folket på Njutafilms inte bara kan välja intressanta vuxenfilmer blev tydligt redan med fullpoängaren Panik i byn (Vincent Patar och Stéphane Aubier, 2009). Med Tavlan bevisar de att det inte var en slump. Fantasirikare än Pixar, snyggare än Disney och smart som Ghibli är Tavlan en fantastisk saga som inte liknar mycket annat. Här härskar de färdigmålade figurerna över de som inte blivit helt målade. Den förbjudna kärleken mellan en "ofärdig" och en "komplett" leder till ett äventyr bortom den målade världen och dess kategoriseringar. Årets familjefilm. Punkt. JONAS DANIELSSON GONE Regi: Heitor Dahlia, 2012 Medverkande: Amanda Seyfried, Jennifer Carpenter, Wes Bentley m.fl. nnnnn Jill lider av posttraumatisk stress efter en kidnappning för ett år sedan. Hon lyckades undkomma med andan i halsen. Problemet att knappt någon tror på hennes berättelse om ett hål i marken med likdelar som enda sällskap. Därför blir det ännu jobbigare när systern hon bor hos plötsligt försvinner. Övertygad om att det är samma man som tagit henne tar hon upp fighten – inte bara mot de som vägrar tro henne utan också mot sin egen rädsla. Gone är en rätt konstruerad film om en ung kvinnas fanatiska detektivarbete för att finna sin syster. Här har vi en genre som blivit allt tydligare i strukturen och allt mer upptagen i allmän populärkultur – antagligen för att vi äntligen har börjat våga prata om kvinnovåld och våldtäkt. Gone är en hyfsad thriller som inte slår alltför hårt i maggropen men, samtidigt som den är spännande, har något att berätta. JONAS DANIELSSON SINISTER Regi: Scott Derrickson, 2012 Medverkande: Ethan Hawke, Juliet Rylance, Clare Foley m.fl. nnnnn Det är inte som att vi aldrig sett det förut. Författare av verkliga våldsbrott flyttar till en brottsplats med sin familj för att skriva en ny bok. Via mystiska super8-filmer blir han snabbt indragen i en makaber historia som får honom att förlora kontakten med verkligheten och snart också familjen. När Sinister lägger in högsta växeln bjuder den på ett par snyggt lösta hoppatillscener som får mig att önska att han lägger av, samtidigt som jag längtar efter en upplösning. Det som utspelas på de hittade filmerna är fruktansvärt och de gryniga hemfilmade scenerna blir allt ruskigare att se. Bara det är ett gott betyg för en skräckfilm, vare sig slutet tillfredsställer eller inte. JONAS DANIELSSON nöjesnytt | 53