Nöjesnytt Växjö 1
råttfällan SPÄNNING OCH MYSTIK NÄR KLASSISKT DRAM
A GER SIG UT PÅ TURNÉ Den klassiska uppsättningen ”Råttfällan” av Agatha Christie har spelats sedan 1952 i London – enbart med två års uppehåll under pandemin. I slutet av november är det dags för LinneaTeatern att bjuda publiken på sin tolkning av berättelsen. Den 26 november är det dags för premiär av LinneaTeaterns uppsättning ”Råttfällan”. Det är en klassisk ”vemgjorde-det-berättelse” och för regissören Cilla Lindblom blir det andra gången hon regisserar verket. – Själv älskar jag Agatha Christie och sist jag satte upp Råttfällan var på 90-talet, jag ser självklart andra saker i den nu som äldre. Det var länge sedan jag satte upp ett drama och det kändes befriande att landa i just den här uppsättningen. Berättelsen bygger på ett äkta par som startar upp ett pensionat ute på den engelska landsbygden. Precis när gästerna anländer kommer ett snöoväder och alla blir insnöade och avskurna från samhället. Då händer något oväntat. – Det är ett klassiskt upplägg, berättar Cilla som är väldigt mån om att inte avslöja några detaljer om vem eller vad som inträffar. Att ett eller flera mord sker och att en eller flera blir misstänkta är dock förutsättningar som går att avslöja. Råttfällan har spelats i London sedan 1952 och under de 70 år som föreställningen lockat publik har det funnits en överenskommelse mellan produktionen och åskådarna. – Det som händer i teatersalongen stannar där. Överenskommelsen har även rört ensemblen vilket minst sagt skapat ett annorlunda upplägg. – När vi sågs innan sommaren och de fick ta del av manuset så uteslöt vi upplösningen. Först blev de självklart besvikna och många ville veta – men det gav en helt annan dimension till repetitionerna. Det var först under hösten som slutet – vem eller vilka som var skyldiga – avslöjades för skådespelarna. På frågan om vad som har varit den största utmaningen med produktionen svarar Cilla att det handlar om det lite annorlunda upplägget, att allt utspelar sig i ett och samma rum. – Det är texten som bär berättelsen och även den förtätade stämningen som sker i rummet. Att förmedla osäkerheten och stämningen där ingen till slut litar på varandra. Vi är i vanliga fall vana vid snabba scenövergångar och att allt ska gå undan – här är det i stället replikerna och osäkerheten bland karaktärerna som speglas. Pandemin och dess restriktioner har drabbat branschen hårt och Cilla berättar om hur befriande det är att äntligen kunna mötas igen. – Det är härligt att få vara tillbaka, men samtidigt känns det som att det är lite svårt att locka ut människor. Därför har vi valt att åka ut på turné denna gång, vilket blir lite som att gå tillbaka till hur allt började med LinneaTeatern. Vi vill helt enkelt möta publiken på hemmaplan. Premiären blir i Växjö den 26 november och sedan besöker ensemblen bland annat Alvesta, Konga, Älmhult och Ljungby. LinneaTeatern har varit verksam sedan 1979 och framgångsreceptet enligt Cilla är sammanhållningen i gänget. – Vi är många som hållit på länge, vi har en miljö och atmosfär när vi jobbar där alla är delaktiga. Vi jobbar fram föreställningarna tillsammans och det är nog en av anledningarna till att många är med oss år efter år. Så – varför ska man då unna sig själv eller någon nära en biljett till höstens uppsättning? – Det är en spännande föreställning där man själv får vara med och lista ut vem eller vilka som är skyldiga. Det är helt klart ett tillfälle att tillsammans njuta av en riktig klassiker och berättelsen bjuder in till många spännande diskussioner och spekulationer. I TEXT: ANNA-STINA STENBÄCK FOTO: ANDERS BERGÖN 6 | nöjesnytt