Hemma Hos 4/2015 1
LÄXHJÄLPEN Elever får läxhjälp – efter skolan På
Bäckbyskolan får högstadieelever via Läxhjälpen möjlighet att i lugn och ro läsa upp sina betyg. – Här får vi tid att göra läxorna och får den hjälp man behöver, säger Ebba, en elev i åttonde klass. Ebba går i den nystartade tisdagtorsdaggruppen. Måndagonsdaggruppen, som startade i våras, har inte plats för fler elever. Läxhjälpen är ett sätt att hjälpa elever i åttonde och nionde klass att läsa upp sina betyg med målet att komma in på gymnasiet. Handledarna är arvoderade studenter från högskola och universitet. EBBAS GRUPP HAR tre handledare: Maram Bawaqneh går andra året på Mälardalens högskola (mdh) och läser till civilingenjör, David Andersson läser till dataingenjör på mdh och David Haettman läser kognitionsvetenskap på Umeå universitet och är för tillfället hemma i Västerås för att skriva en uppsats. Tre timmar i veckan, från 16.30, två dagar i veckan arbetar handledarna med elever som känner att de behöver stöd i skolarbetet. När Hemma Hos besöker Bäckbyskolan en torsdagskväll har fyra elever samlats. Den nya tisdagtorsdaggruppen har plats för fler och handledaren Maram säger att den kommer att utökas när informationen om den nya gruppen har spridits på skolan. FÖR MARAM ÄR JOBBET med Läxhjälpen så mycket mer än ett extraknäck vid sidan av studentlivet: – Jag känner igen mig mycket i ungdomarnas situation. Jag är själv uppväxt i ett socialt utsatt område, där skolorna har mycket elever i klasserna och få lärare. Jag vill vara en förebild och visa att man kan ta sig igenom och klara skolan. Genom att vara handledare känner jag att jag gör något bra för samhället. Maram vill också betona att det inte enbart handlar om att lyfta betygen utan även att stärka elevernas David Haettman ger Tim en inblick i muliplikation. självförtroende: – Vi jobbar mycket med deras självförtroende eftersom det är en viktig faktor för ungdomarna, både i skolan och ute i samhället. Det märks tydligt att elever som normalt är tystlåtna och inte vågar be om hjälp i den stora, ordinarie klassen vågar säga mer när de kommer till oss. Det beror främst på att Läxhjälpen genomförs i mindre grupper. ”En i mängdenkänslan” som de upplever i de stora klassrummen existerar alltså inte här. STUDIEMILJÖN PÅ LÄXHJÄLPEN verkar vara idealisk. Här är lugn och ro, inget onödigt prat och alla är koncentrerade på sina uppgifter. Vid ett bord hjälper Maram Ebba med den industriella revolutionen och ritar trianglar för att få Parichan att förstå hur man räknar ut arean. Abdifatah lär sig om människokroppen med David Andersson som stöd. Tim får hjälp av David Haettman med multiplikationen. Just den rofyllda miljön är viktig, poängterar Ebba: – Det är lättare att koncentrera sig då. Parichan framhåller också att det är viktigt med flera lärare: – Man får bättre hjälp i och med att det är så få elever på varje lärare. • TEXT: LARS ABELIN FOTO: PIA NORDLANDER