DT 1
intervju vara så förvirrad och desorienterad i pr
ocessen att man inte vet om det ska vara en gura eller maracas i versen. Vi försöker arbeta på olika sätt varje gång så att vi slipper det. Första gången var det lite "tuta och köra", men man satt ändå där och slet sitt hår. Sedan funderade man efteråt på hur väl valt det som hörs på albumet egentligen var. Inför den här processen gick vi in och tänkte att vi inte skulle hamna i en sådan situation. Allting skulle vara valt och vi skulle veta, men då blev vi nojiga över att välja detaljerat hela tiden istället. Karl: För min del var det att jag ville skriva texter som jag hade haft med mig länge. Mitt problem är att jag sätter ribban högt, jag siktar jag på att det ska bli så fruktansvärt övermänskligt jävla bra allting. Då är jag också låst för jag lyckas aldrig komma till den nivå jag vill leverera på. Det är när jag ger upp det som det blir Terralåtar och då blir de så bra som man kan göra dem. Jag tycker att det blev riktigt bra i slutändan, men det var en brokig process som tog lång tid. Därav Jävla EP:n, det är så vi har refererat till den. Bandet säger att de egentligen gillar att gräva ned sig i albumformatet, så att det skulle resultera just i en EP denna gången var inte en ren självklarhet. Låtarna hade dock sitt alldeles egna sammanhang och kanske var det just ett EP-släpp som behövdes innan Terra satsar på album nummer två. Karl: Uppenbarligen håller vi inte på med detta för att ha den bästa affärsplanen eller tjäna mest pengar. För oss handlar det bara om att vi vill vara så true som det bara går att vara. Det är det enda som är viktigt, att vi får göra den här grejen på exakt de villkor som vi har skapat för oss själva. Hur är man true i ett kapitalistiskt samhälle? Karl: Man skiter i det bara. Jag såg någon musikkrönika härom dagen som skrev om hur synd det var om Robyn som måste arbeta med Red Bull för att det inte finns någon annan plattform. Men hon måste inte jobba med Red Bull. För det första är hon rik, så hon måste inte tjäna asmycket pengar. Men om hon nu känner att hon inte har så att det räcker så kan hon arbeta med något annat en dag i veckan, hon är inte tvingad att arbeta med nazister. Hur är man true i en kapitalistisk kontext? Man skiter i det bara? Mathias: Det går inte att skita i det för man lever i det, men konsten får ändå stå för sig själv. Man ska göra det man vill göra, så får det gå som det går. Alexander: Konsten kommer aldrig att påverkas ändå, mer än ur den aspekten att det är svårt att få tid och utrymme att göra den. Konsten prioriteras inte i vårt samhälle och det är problematiskt om man behöver pengar för att finansiera projekt, att det inte finns. Istället djungeltrumman.se • 2018 21