DT 1
intervju det är precis samma tema från Majorna. S
å var det ju med vissa, de ville göra ett snabbt klipp och hur gör man det? Man sätter upp en odling. I allmänhet går det inte bra om man inte är väldigt duktig och väldigt hemlig, men det är det ingen som är som är ung. Då går det illa. Hur ser tematiken på albumet ut i övrigt? M: Det är lite romantik över den perioden. Det måste inte vara knutet till en period men lite skrivet ur perspektivet av oss som unga. C: Allt som någonsin fanns handlar om vår historia. Vem fan vill lyssna på det egentligen? Men det kan inte bli på något annat sätt, såhär måste det vara. Där är de enorma förhoppningarna och drömmen som bara blev ingenting men nu gör vi det i alla fall. Det är intressant att ni tar tag i drömmen ni hade som yngre, plockar upp den och kör. C: Jag är inte dum. Jag jobbar själv i mediebranchen och jag fattar att det här måste vara så fel som något kan bli - två gubbar som ska spela synt från sin ungdom. Det är döskallemärkning rakt av, men i det här fallet känns det helt rätt och musik handlar bara om känsla. Det är det enda vi kan gå på. Alla andra saker man har försökt med att kalkylera och sådant, det finns inte längre. Det här känns rätt för oss och då hoppas vi att det kan göra det för någon annan också, eller så gör det inte det och då blir det ändå gott för oss. foto: Lindor Tidäng varav en instrumental, och de berättar att det är en slags samling av försök att formulera det som har hänt genom åren, saker de har varit med om men som kanske inte alltid är självupplevt eller kronologiskt. För de som är bekanta med Christers författarskap går det att hitta kopplingar mellan Gräspojken och Höghusmiljonär där språket målar upp samma värld. C: Det tar fem timmar att läsa Gräspojken och fem minuter att lyssna på Höghusmiljonär men Den senaste gången Christer och Martin spelade ihop var på Magasinet 1994, och när vi träffar dem är det ett par veckor kvar till deras nästa gig: på Pustervik 28 december, en sådan där spelning som bara händer en gång i livet. De gör allt för att konserten ska bli så bra som möjligt. Martin berättar att de har förberett projektioner och själv har han suttit och programmerat en massa lysrör som ska röra sig i takt med musiken. C: Det är inte riktigt vilken spelning som helst. Såvitt jag vet är det den enda spelningen vi kommer att göra. Eftersom Martin är ute och spelar ungefär hundra spelningar om året så är det djungeltrumman.se • 2018 27