STT 1
STT Vecka 10 onsdag 8 mars 2017 12 TRANEMO BYGDEN
Bäst bland västsvenskarna Ser årets Vasalopp som sin största p restation med tanke på förutsättningarna SKIDOR Markus Jönsson har fått bättre resultat tidigare, som nionde plats 2010 och som ung vann han Vasaloppet för unga under 23 år. I år kom han på femtonde plats, bäst bland de västsvenska skidåkarna. När STT pratar med Markus befinner han sig på Lassalyckans skidspår i Ulricehamn med sina barn. Han och hustrun har två flickor och en liten pojke som föddes i december. – De fick inte så mycket uppmärksamhet förra veckan. Själv åker jag inte skidor i dag. Man blir trött i hela kroppen efter Vasaloppet. Men det var inte självklart att åka i år. – Vår ena flicka insjuknade i diabetes bara 14 månader gammal. Vi turas om att gå upp på natten och kolla blodsockret. Den första tiden var det varje timme. Markus trodde inte att det skulle bli något Vasalopp. Men under våren kom han i gång med att löpträna, han tränade också rullskidor och fick bra resultat i Alliansloppet, världens största rullskidtävling. – Då tänkte jag, det blir ett Vasalopp. Sämsta Vasaloppet för Markus är när han som ung bröt skidan tien duktig vallare upp under loppet. Hur känns det att ligga mitt i täten? När det digt i loppet. – Då kom jag bland 200 åkare, det är det enda loppet med tresiffrig placering. 2010 blev ett bra år och likaså säsongen efter. – Jag var bättre då än nu. Men den här prestationen är min största med tanke på förutsättningarna och de begränsade resurserna. Föreningen Tranemo IF backade tillsammans med b örjar närma sig vill man verkligen vara med in till slutet. MARKUS JÖNSSON – Det är häftigt, vi var en liten grupp från Eldris till Mora. Helikopter surrade över oss, teamen och publiken hejade. När det börjar närma sig vill man verkligen vara med ända in till slutet. Markus säger att han fokuserade på att hålla skidutrustningen hel. Åkningen blir mer aggressiv mot slutet och alla är trötta. Varje centimeter är viktig. Han är inte helt säker på hur det blir nästa år. – Det är tidigt att säga, men det hade varit jätteroligt. BOEL FERM redaktion@stthuset.com Markus Jönsson åkte Vasaloppet på 3.57 timmar. – Jag hade bra skidor, det är en förutsättning. FOTO: PRIVAT Tranäng pilotskola för nya läroböcker i engelska TRANEMO En dansk författare har tagit fram ett engelskt läromedel med rörelsepedagogik som rim och ramsor. Tranängskolans mellanstadium är pilotskola för det nya materialet. STT har varit med på en lektion i klass 4A. – Läromedlet passar mig perfekt för jag måste tänka utanför lådan när jag ska undervisa 25 olika individer. Jag letar saker som eleverna är intresserade av, säger Ingela Ynghagen, lärare på Tranängskolan och ansvarig för projektet. Det är ett läromedel som inte används hela tiden utan som ett komplement. – Det är väldigt verbalt, vilket är bra för elever som tar in via prata och berätta. Materialet heter ”Break” och finns för klasser i hela grundskolan. Det är bara böcker för årskurs tre, fyra och fem som Tranängskolan använder i undervisningen. – Det blir en väldigt lättsam lektion med de här böckerna, det är en rolig twist. Första kontakten med materialet fick hon på förra årets bokmässa i Göteborg. – Jag tyckte att det var perfekt direkt, säger Ingela. Tranängskolan är en av åtta pilotskolor i Sverige. De utvärderar materialet med jämna mellanrum och har tecknat sig på ett treårs avtal. Ingela Ynghagen ser en stor vinst med materialet. – Vi gör alltid de här övningarna gemensamt i klassen så ingen ska känna sig utanför, säger hon. Hon är med andra ord nöjd med de böcker de fått hem, förutom när det gäller en sak. – Jag önskar att jag hade fått med en cd-skiva med musiken för jag kan inte alla sånger, säger hon. Klass 4A och 4B på Tranängskolan deltar i pilotprojektet. STT var och hälsade på eleverna i 4A en dag i slutet av februari. Inne i klassrummet hörs eleverna upprepa vad läraren Ingela säger, i kör. Idag hålJodå, fjärdeklassarna i 4A på Tranängskolan vet vad foten och örat heter på engelska och har koll på precis vad de ska göra efter läraren Ingela Ynghagens instruktioner. ler de på med ramsor. ”Dip, dip, dip, You’re not it” ljuder genom rummet. Efter det säger Ingela saker som ”Ta dig på foten” och ”klia på örat” på engelska och eleverna ska utföra de saker hon säger. Alla är med på noterna och verkar förstå varenda ord hon säger. Det är inte första gången de använder de här böckerna, det märks. Eleverna i klassen beskriver också boken med ord som ”Jag älskar den” och ”Den är FOTO: YLVA HIDENG jättebra”. Bättre betyg kan väl inte ett läromedel få av eleverna som använder det! YLVA HIDENG redaktion@stthuset.com