AMES 1
MEDIA OCH REKLAM TEXT: PELLE BLOHM FOTO: PRESSBIL
D FOTO: CREATIVE COMMONS/DAVID PEACOCK Norwegian 787 Dreamliner. NORWEGIAN JUSTERAR LÅNGDISTANSPROGRAMMET Som ett led i Norwegians strategi om att gå från tillväxt till lönsamhet genomför bolaget flera förändringar i långdistansverksamheten. Det blir fler avgångar mellan ett flertal storstäder i Europa och USA. USA-linjerna från Oslo fortsätter medan långdistanslinjerna från Stockholm och Köpenhamn till USA och Thailand avvecklas. De senaste månaderna har Norwegian gjort en omfattande genomgång av den globala långdistansverksamheten. Baserat på efterfrågan i de olika marknaderna i kombination med driftsutmaningarna med Rolls Royce-motorerna på bolagets Dreamlinerplan, kommer långdistanslinjerna från Stockholm och Köpenhamn inte att fortsätta efter 29 mars 2020. Linjerna till USA från Oslo Gardermoen fortsätter som tidigare. Bolaget noterar en stor efterfrågan på linjer mellan storstäder i Europa som London, Barcelona och Paris till ett flertal destinationer i USA och ökar därför antalet avgångar på flera av dessa linjer. Norwegian har nyligen lanserat nya linjer mellan Europa och USA för att möta den ökade efterfrågan. Norwegian erbjuder nu närmare 50 linjer mellan Europa och USA och är det största utländska flygbolaget i New York. – Vi tittar löpande på linjenätet för att säkerställa att vi möter efter50 frågan på marknaden och ser fram emot att erbjuda resenärer på båda sidor om Atlanten fler valmöjligheter och prisvärda biljetter. Men vi märker samtidigt att marknaden för långdistanslinjer till och från Skandinavien är liten jämfört med storstäder som New York, London, Los Angeles, Paris och Rom. Skandinavien är inte tillräckligt stort för att upprätthålla interkontinentala flygningar från Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Vi har dessutom under en längre tid haft utmaningar med Rolls Royce-motorerna på våra långdistansplan vilket innebär att vi måste ha fler plan på marken och som påverkar linjeprogrammet, säger Matthew Wood, Senior Vice President Commercial Long Haul på Norwegian. Norwegians långdistanslinjer från Oslo Gardermoen till USA fortsätter. Linjen från Oslo till Bangkok fortsätter inte sommaren 2020. Linjerna från Oslo till Krabi och Bangkok utvärderas fortfarande för vintern 2020. Norwegians linjeutbud på kort- och mellandistanslinjer från Stockholm, Köpenhamn och Oslo påverkas inte av förändringarna inom långdistansverksamheten. Tidigare i höstas lanserade Norwegian 16 nya linjer från Skandinavien varav fyra är från Sverige. Dessutom ökar bolaget antalet avgångar på ett flertal linjer i Sverige, Norge och Danmark. n Digital tjänst öppnar dörrar för brandförsvaret. SOS ALARM LANSERAR UNIK DIGITAL TJÄNST FÖR EFFEKTIVARE INSATSER SOS Alarm lanserar Smart passage, en tjänst som möjliggör effektivare insatser vid bränder genom att förse räddningstjänsten med digital behörighet till fastigheter med automatlarm. Tjänsten är den första i sitt slag. Vid en brand är det viktigt att kunna agera snabbt och effektivt, för att minimera skada på liv och egendom. Ett moment som idag stjäl onödiga sekunder vid räddningstjänstens insatser är behovet av fysiska nycklar till fastigheter som brinner. Idag förvaras ett stort antal nycklar i skåp på brandstationerna, vilket innebär onödig administration i det dagliga arbetet och som tar tid då tiden kan vara knapp. Tjänsten Smart passage ersätter räddningstjänstens administration av fysiska nycklar genom att möjliggöra digital inpassering till fastigheter. – Vi har länge hört från räddningstjänster över hela landet att administrationen av fysiska nycklar är tidskrävande och omständlig och att det kan leda till att man går miste om värdefull tid vid akuta utryckningar. Därför har vi, tillsammans med Swedlock och Amido, tagit fram Smart passage som en lösning på problemet. Vi hoppas att tjänsten ska kunna bidra till säkrare och effektivare insatser, säger Sofia Savander, ansvarig för Smart passage på SOS Alarm. Smart passage bygger på att räddningstjänstens fordon är utrustade med teknik som möjliggör digital inpassering och att fastigheterna är uppkopplade mot Smart passage genom befintligt passersystem eller genom installation av smarta lås. När ett automatlarm går tilldelas räddningstjänsten automatiskt behörighet till fastigheten där larmet har utlösts. I det utryckande fordonet finns en blipp och en digital nyckel som tilldelas behörighet för inpassering. Räddningstjänstens behörighet till fastigheten är endast aktiv under insatstiden och stängs av så fort händelsen är åtgärdad. SOS Alarms vision är att Smart passage på sikt även ska kunna användas vid ambulansutryckningar. – För en organisation med många automatlarmsobjekt är nyckelhanteringen något som tar en del tid i anspråk. Ett system utan enskilda fysiska nycklar skulle för oss innebära en snabbare och enklare hantering, vilket skulle kunna spara tid både vid förberedelser och vid insats, säger Niklas Nordenskär, chef för räddningsavdelningen på Storstockholms brandförsvar. Tjänsten är framtagen i samarbete med Swedlock AB och Amido AB som tillhandahåller smarta nycklar och behörighetshanteringssystem. Allt eftersom att räddningstjänster i Sverige ansluter sig till Smart passage, kan sedan fastigheter inom de anslutna räddningstjänsternas område också kopplas på tjänsten. Smart passage finns tillgängligt för de fastigheter som har automatiska brandlarm. n