Advokaten 1
» » – Det är visserligen angeläget att utkräva pe
rsonligt ansvar, men väl så viktigt är att både den som får kritik och hans eller hennes kolleger ska ha ett bättre beslutsunderlag när de hamnar i samma situation i framtiden, framhåller Mats Melin. JO utövar sin tillsyn över myndigheterna på flera olika sätt. Ämbetets viktigaste funktion digheterna. Skadan är ju redan skedd. Visserligen kan JO:s kritik användas som stöd för en skadeståndstalan, men det är ovanligt. Professor Thomas Bull tror ändå att JO:s kritik kan fylla en viktig psykologisk funktion. – Jag tror att ganska många medborgare som ”Det är ett av de stora privilegierna med att ha det här jobbet: att läsa tidningen på morgonen och bli upprörd och sedan ha möjlighet att gå till jobbet och ta reda på hur det egentligen ligger till.” är, som riksdagen flera gånger betonat, att ta emot allmänhetens klagomål. – JO ska vara medborgarnas ombudsman i den bemärkelsen att man kan vända sig hit när man känner sig illa behandlad. Det fyller både funktionen att missförhållanden uppmärksammas och förhoppningsvis rättas till, och i ett större perspektiv, att medborgarnas förtroende för det allmänna ökar när man vet att det finns en oberoende instans dit man kan vända sig, säger Mats Melin. Rent konkret innebär ett kritiskt uttalande från JO oftast ingen skillnad för den enskilde person som upplevt ett övertramp från myn24 kommit på kant med myndigheterna, och anser sig felbehandlade, inte är så intresserade av att få pengar för det. Det viktiga är att få rätt. Och många uppfattar det så: om JO kritiserar en myndighet och man får det beslutet hemskickat, då har man vunnit, säger han. aLLt FLer KLagoMåL Av antalet JO-anmälningar att döma har förtroendet för medborgarnas ombudsman bara ökat. Under hela 1800-talet fick JO-ämbetet sammanlagt ta emot cirka 8 000 klagomål, eller i snitt runt 90 per år. I början av 1900-talet var antalet klagomål uppe i 300 per år. Sedan dess har antalet stadigt ökat, från 2 000–3 000 klagomål om året under 1980-talet, till dagens nivå på nästintill 7 000 klagomål under 2008. Forskaren Katarina Alexius Borgström ser flera olika förklaringar till ökningen. En ökande kunskap om ämbetets existens och uppgift och den expanderande offentliga sektorn som gjorde att myndigheterna engagerades i allt fler delar av människors liv är två. Ytterligare en anledning till att allt fler anmäler myndigheter till JO är enligt Alexius Borgström att demokratiseringen förvandlat lydiga undersåtar till medvetna medborgare. ChefsJO Mats Melin har upplevt ökningen också under sina fem år i ämbetet med mellan 10 och 15 procent fler ärenden varje år. Mediernas rapportering som gjort JO känt tror han är en delförklaring. Mats Melin upplever också att medborgarna i dag reagerar snabbare på missförhållanden än förr, och att många snabbare talar om kränkningar och söker upprättelse. Men de senaste årens ökning har också en enkel teknisk förklaring – möjligheten att anmäla direkt via JO:s hemsida. – Upp emot hälften av klagomålen kommer i dag den vägen. Enkelheten ökar antalet i sig, säger Mats Melin. Jo UndertecKnar Det ökande antalet klagomål till JO är ett kvitto på att ämbetet är känt och att människor uppfattar det som meningsfullt att vända sig dit. Samtidigt riskerar mängden av anmälningar att dränka den lilla myndigheten, och beröva ombudsmännen förmågan att upptäcka och ta itu med stora och allvarliga problem. – Under min andra ämbetsperiod ser jag som min uppgift att försöka hitta delvis nya arbetsformer som gör att JO kan fortsätta att ha en inverkan och betydelse i det svenska samhället, säger Mats Melin, och fortsätter: – Vi måste hitta metoder för att så tidigt och Advokaten Nr 4 • 2009 Foto: noRDic photos