AMES 1
NYTT MÅNADSMAGASIN MED GLOBALT FOKUS Syre Global
ges ut av Mediehuset Grönt AB och är en digital tvådagarstidning med ett månadsmagasin på 64 sidor i fylligt tabloidformat. I premiärnumret av månadsmagasinet uppmärksammas konstaktivism bland samiska konstnärer och de rekordmånga morden på miljöaktivister runt om i världen i två längre reportage. TEXT: PELLE BLOHM FOTO: PRESSBILD D et längre formatet, texten som går på djupet och problematiserar komplexa skeenden, är viktigare än någonsin, enligt Jan-Åke Eriksson, chefredaktör. –Vi behöver en djupare förståelse för vad som händer i världen, och varför, på ett globalt plan, för att förstå även skeenden här hemma. Hur hänger Jimmie Åkessons utspel om en angiverilag och Stefan Löfvens krav på minskat flyktingmottagande ihop med klimatfrågan och IS etablering i Afghanistan? Klassisk fortbildning med andra ord. Men även de positiva berättelserna, tillägger Jan-Åke Erikssson: de som ger hopp och riktning. Syre Global är en medveten satsning på global rapportering och fokus på internationella frågor och Sveriges plats i världen i tider av krympande tidningsredaktioner och en inrikespolitisk debatt kantad av svartvit retorik och stängda gränser. –Vi kommer att lyfta fram och låta fler och andra röster höras. Exempelvis har vi som krönikör Spoon Jackson, livstidsdömd fånge i USA, som suttit 41 år bakom galler. Vilka perspektiv och tankar kan inte han ge oss säger Jan-Åke Eriksson. Inför premiärnumret av månadsmagasinet som når läsare i veckan har fler än 2000 prenumeranter säkrats och Mediehuset Grönt AB:s marknadschef Simon Nummela hoppas och tror att den siffran kommer att växa. – Vi ser ett stort intresse efter fler nyhetsmagasin som vänder blicken utanför nationsgränserna och zoomar in på de internationella frågorna. Flera utblickande nyhetsröster har lagt ner under de senare åren, vilket är synd med tanke på att frågor som miljö, demokrati och mänskliga rättigheter berör och intresserar oss alla, säger Simon Nummela. 58