GLAS 1
Sweco-rapport visar på tydliga klimatvinster med
lokal glasförädling ”Underbart är kort, skaldade Povel Ramel. Är man fastighetsutvecklare så bör det tolkas bokstavligt. Vill man bidra till att hålla klimatavtrycket vid nybyggnation så litet som möjligt så är det ofta en utmärkt idé att hålla de fysiska avstånden till leverantörerna korta”, hävdar Joel Rosenqvist, ordförande för Svensk Planglasförening. Text: Mikael Ödesjö Men det handlar inte bara om transporterna, även om det är lätt att visualisera lastbilskaravaner och rykande avgasrör. Det är inte alltid dessa som är den största klimatboven i fastighetsprojekt. Vill man förstå klimatavtrycket på djupet finns det åtskilligt att hämta genom att fundera över materialvalen, och speciellt hur tillverkningen av dem går till. Till exempel olika typer av byggnadsglas. Positivt för närproducerat Planglasföreningen och Glascentrum har låtit Sweco titta närmare på några förädlade glasprodukters klimatavtryck. — Vi ville få en professionell bedömning av hur tillverkningsprocesserna, samt de transporter som uppstår beroende på tillverkningsplats, påverkar klimatavtrycket. I Swecoundersökningen har vi granskat vanliga isolerrutor samt specialprodukterna härdat och laminerat glas. Resultaten är tydliga; det är energianvändningen vid tillverkningsprocessen som ger strörst klimatpåverkan, oavsett vilken glasprodukt man tittar på. Det blir stora skillnader mellan glasprodukter som har närproducerats, och sådana som har tillverkats i några typiska internationella leverantörsländer, säger Joel Rosenqvist. Svensk energimix minskar klimatpåverkan Sverige har i ett internationellt perspektiv en energimix där vatten och vindkraft samt kärnkraft minimerar klimatpåverkan, något som Joel Rosenqvist särskilt pekar på. — Praktiskt taget överallt på andra plat54 GLAS 2.2022 Koldioxidekvivalenter per kvadratmeter glas • Utlandet • Sverige 40 35 30 25 20 15 5 0 Isolerruta Härdat glas Laminerat glas PRODUKT Isolerruta Härdat glas Laminerat glas Tillverkningsland Sverige Polen Sverige Kina Sverige Estland Transporter 1,5–2,9 3,6–6,9 0,6–1,4 0,3–1,1 1,4–2,8 3,3–5,0 Tillverkning 1,2 30,0 0,4 9,6 0,8 17,6 Total klimatpåverkan 2,7–4,1 33,6–36,9 1,0–1,8 9,9–10,7 2,2–3,7 20,9–22,6 Hållbarhet