GLAS 1
/ FAKTA / Melinda Lemke Ålder: 45 år Yrke: Redakt
ör för tidningen GLAS, hållbarhetsansvarig och projektledare för fasadföretagen, Glasbranschföreningen. Familj: Sambon David och deras dotter Nicole, 16 år, och Aston, 12 år. Bostad: Hammarby Sjöstad Fritidsställe: Mormors stuga på en udde i Kalixälven med utsikt över Kebnekajse. Intressen: Rör sig gärna utomhus och deltar med liv och lust i familjens fullspäckade träningsschema, matcher och cuper. med attitüd LÅGMÄLT MANIFEST Arkitektparet skapade eget fritidshus utan kompromisser SVERIGES MEST ÄLSKADE RUM 8 Uterummet – det självklara sättet att förlänga sommaren 27 ” JAG STARTADE ”UTSIKT” FÖR ATT GE PLATS ÅT BERÄTTELSERNA OM FÖRETAGETS PRODUKTER UR ETT ANVÄNDARPERSPEKTIV. bart för mig att den stora utmaningen egentligen handlar om kommunikation. Så otroligt viktig i allt vi gör. Mer tacksam för det självklara Efter de tre utbildningsåren i Tyskland bar det av hem till Sundsvall och pojkvännen som hon varit tillsammans med sedan gymnasietiden. Och väl där väntade även ett jobb! Exportavdelningen på Emhart Glass (numera Bucher) behövde någon med ansvar för Tyskland och Japan. Melinda beskriver tiden på Emhart som oerhört lärorik. Framför allt väckte kontakterna med Asien, närmare bestämt Japan, hennes nyfikenhet och efter ett år var hon plötsligt backpacker i Sydostasien vilket gav ytterligare perspektiv och inspiration att studera vidare. — Det var nu jag blev världsmedborgare, växte som människa och blev än mer tacksam för allt vi betraktar som självklart. Vårt globala samfund är komplext. Vi behöver förstå varandra, veta vad vi har med oss i ryggsäckarna, för att kunna lösa kommande utmaningar gemensamt. Andra sätt att tänka och kommunikationens betydelse hade satts på sin spets. Mycket riktigt ledde det till studier i medie och kommunikationsvetenskap, organisationspsykologi och informationsformgivning vid Mittuniversitetet i Sundsvall. Och när det var gjort 64 GLAS 2.2022 var Melinda redo för Schüco där hon skulle bli kvar i nästan 17 år från backoffice via marknadskoordinator till marknadsansvarig. En liten krönika med Norrlandsnostalgi i Schücos magasin Utsikt skvallrar också om ett redaktörskap? — Ja, jag startade Utsikt för att ge plats åt berättelserna om företagets produkter ur ett användarperspektiv. Vi är alla konsumenter. Jag ville lyfta fram just användaren och inspirera fler att förverkliga sina boendedrömmar. Hur ser din egen boendedröm ut? — Jag har haft nöjet att se många husdrömmar gå i uppfyllelse men jag har ännu inte lyckats förverkliga min egen, den om ett litet hus som är självförsörjande på energi, har en öppen spis och ljusinsläpp från flera väderstreck, helst med stora skjutpartier som öppnar sig mot havet, skogen eller fjället. Verkligheten är tyvärr en annan, en överprisad, fuskbyggd lägenhet med norrläge i Hammarby sjöstad. Men, i gengäld har jag nära till naturen. Inom en radie på en kilometer finns allt från bad och blåbärsris till storstadspuls. Jag nyper mig fortfarande i armen när jag promenerar längs Stadsgårdskajen på väg till Glasbranschföreningens kansli på Skeppsbron. Sedan januari 2020 är alltså Skeppsbron 40 i Gamla stan den plats varifrån Melinda Lemke, hållbarhetsansvarig och projektledare för fasad på Glasbranschföreningen, äntligen får användning för det / GLASPROFILEN / NO 2