Buffé 1
MÖTET En klassiker för alla: »NU HÄLSOSATSAR VI T
ILL TUSEN!« ICA-klassikern är hälsosatsningen som ska få svenska folket att röra på sig mer året om. Butikschefen Oskar Henningsson siktar på att inspirera tusen Jönköpingsbor att träna med honom och hans kollegor när startskottet går i mitten av april. Text Camilla Thörnqvist Foto Kajsa Juslin J ämte receptfrågor och svar på var honungen står kommer personalen i landets ICA-butiker att ha möjlighet att hjälpa sina kunder att röra på sig mer regelbundet. Grundtanken är att sund mat och rörelse hör ihop, så varför inte kombinera två goda ting? – Vi vill vara med och påverka hur Sverige mår. Det gör vi genom ett allt bredare utbud av hälsosam mat, men nu vill vi ta ett större samhällsansvar, säger Oskar Henningsson, butikschef på ICA Maxi Jönköping. HÄLSOSATSNINGEN, som sker över hela landet, stavas ICA-klassikern. Den har sitt ursprung i Arbetsplatsklassikern och består av samma fyra grenar och sträckor som En Svensk Klassiker i ordningen: Vätternrundans 30 mil cykling, Vansbrosimmets 3 000 meter, Lidingöloppets 30 kilometer och det 90 kilometer långa Vasaloppet. Skillnaden är att man har mellan sex och nio veckor på sig att klara av varje moment på det sätt som passar var och en bäst. Den som vill spinna i stället för att cykla, byta simning mot roddmaskin eller skidåkning mot stavgång får göra det, eller kombinera flera av alternativen till ursprungsgrenarna. 22 B UFFÉ 3 • 2016 – Alla fixar det här, oavsett hur lite eller mycket man har rört på sig innan. Så länge man vill röra på sig mer, säger Oskar. Privat rör han på sig genom att dansa salsa och är inte sen att haka på när det vankas AW på jobbet. Alltså som i after walk eller after workout. samtidigt som kroppen får jobba. I samma veva kan vi ju passa på att tipsa om schysta mellanmål, eller varför inte bjuda på en smoothie! Butiken ligger precis utanför centrala Jönköping med två mindre sjöar och Vätterstranden runt knuten. Det finns »Alla fixar det här, oavsett hur lite eller mycket man har rört på sig innan.« – Precis som vi kan köra en klassisk AW på puben bokar vi då och då in en tid på gymmet här bredvid och kör ett pass. MED SIG I BUTIKSTEAMET som ska driva ICA-klassikern har han försäljningschefen Martin Andersson och säljledaren Björn Rappner. De har alla utbildat sig till certifierade klassiker-inspiratörer, som gör dem rustade att på ett säkert sätt leda träningspass i olika tempo och sträckor för att alla ska kunna delta på sina villkor. – Det ger oss ett unikt tillfälle att möta våra kunder och ha roligt tillsammans kuperad terräng att gå, jogga eller springa i och kvällsbelysta skidspår. Så Oskar ser inga problem att arrangera cykelturer med frisk luft från Vättern, promenader runt Munksjön eller löparkvällar i de vackra omgivningarna. Att kollegan Martin har genomfört En Svensk Klassiker två gånger och nu är inne på sin tredje vända gör knappast förutsättningarna sämre. – Martins erfarenhet av de olika grenarna och hans engagemang är guld värt! I SAMARBETE MED olika lokala aktörer är planen också att bjuda in kunderna till inspirationsföreläsningar och ta hjälp av specialistcoacher inför varje nytt moment. – Simningen blir svårast rent praktiskt. Därmed inte sagt att vi inte kommer att leda simpass, säger Oskar hoppfullt. Startdatum för alla grenar och alternativa träningssätt finns på icaklassikern.se.