Buffé 1
Oskar Henningsson, Björn Rappner och Martin Ander
sson ska få fler Jönköpingsbor att röra på sig mer mellan måltiderna. För ett friskare Sverige VI SVENSKAR ÄR ett sportande folk. Samtidigt sitter vi mest still bland invånarna i norra Europa, vilket är en starkt bidragande orsak till att ohälsotalen går upp och välmåendet ner i Sverige. Det vill vi på ICA ändra på. Många minns kanske parollen »Ta ett grönt år«, som syftade till att få folk att äta mer frukt och grönt. Något som föll väldigt väl ut. Förra året la vi i en högre växel med hälsosatsningen Oskar Henningsson Ålder: 30 år. Bor: Jönköping. Familj: Mamma, pappa och bror. Gör: Butikschef på ICA Maxi Jönköping. Fritidsintressen: Dansa salsa och utförsåkning. Äter helst före träning: En banan. Mest utmanande klassikergren: Simningen! Jag ska dock ta tillfället i akt och lära mig crawla – det står på min »bucket list«. »Var med och må bra«, bland annat med fler sunda produkter inom sortimentet ICA Gott liv samt lansering av sajten ica.se/hälsa. Vi utvecklade även appen ICA Hälsorabatt. Den funkar så att ju mer du rör på dig, desto mer rabatt får du på utvalda varor. Med ICA-klassikern tar vi nästa steg för ett friskare Sverige. Se det som en rolig utmaning där du deltar helt på dina egna villkor. För det är aldrig för sent att börja äta lite hälsosammare och röra på sig mer. Det är heller aldrig för tidigt. Så gör slag i saken, anmäl dig till ICA-klassikern och kom igång med oss! Häng med från start ALLA SOM ANMÄLER sig till ICA-klassikern runt om i landet väljer vilken ICA-butik man vill tillhöra. Flera »morötter« är att vänta i takt med att kilometrarna avverkas, och när ett moment är avklarat kan man tävla om bland annat träningsresor. – Att ge våra kunder bättre pris på hälsosammare mat är en självklar del. Samtidigt är ju träningen en vinst i sig, menar Oskar. MÅLET ÄR ATT TUSEN kunder ska stå på startlinjen när cyklingen, det första momentet, drar igång den 11 april. Samma vecka fyller butiken 16 år. – Då fi rar vi »sweet sixteen« i dubbel bemärkelse. Och når vi målet med tusen kunder lovar jag att alla ska få gå på salsakurs! Men mål i all ära – förhoppningen är att göra skillnad på lång sikt. – Det är först när vi varit igång ett tag som vi kan få önskad eff ekt, att verkligen få folk att röra på sig mer. Att få till en bestående, varaktig förändring över tid som leder till en bättre folkhälsa. Vem vet, om tio år har vi kanske byggt ett eget gym på taket, skrattar Oskar. 1. Du behöver ingen värstingcykel; den du har duger fint. 2. Spara inte alla mil till slutet. Planera hur du ska ta dig i mål. 3. Hitta aktiva tillfällen i vardagen, som att cykla till och från jobbet eller skolan. 4. Jämför dig inte med andra, gör det som känns rätt för dig. 5. Variera träningsrundor och distans – omväxling förnöjer. 6. Träna med familj, vänner och kollegor och peppa varandra. 7. Och du – glöm inte att ha roligt och njuta av färden! inför cyklingen ICA-klassikerns första moment drar igång den 11 april. På nio veckor gäller det då att cykla Vätternrundans 30 mil – med hjälp av en vanlig cykel, spinning, motions- eller armcykel. Oskar, Martin och Björn ger sina bästa tips längs vägen: ICA-KLASSIKERN RIKTAR sig till alla som har ett ICA-kort. Det kostar 50 kronor att vara med. Då ingår tips och råd kring mat och rörelse från ICAs dietister och träningscoacher, olika rabatter, förmånliga erbjudanden och belöningar längs vägen. Alla som har fullföljt ett moment kommer också att kunna tävla om fina priser från Springtime Travels, Actic och Scandic med flera av ICAs samarbetspartners. Sugen på att vara med? Läs mer i bilagan som medföljer detta nummer av Buffé och på icaklassikern.se, där även anmälan görs. Teddy Falkenek, ICAs chef för samhällsengagemang och sponsring, i mål eft er ett tufft cykellopp. B UFFÉ 3 • 2016 23 Tips!