Energigas 1
Profilen NAMN: KAROLINA MARIA SKOG ÅLDER: 40 ÅR G
ÖR: MILJÖMINISTER MED ANSVAR ÄVEN FÖR STADSUTVECKLING BAKGRUND: FÖDD I ÅHUS. MAGISTEREXAMEN I HUMANEKOLOGI VID LUNDS UNIVERSITET, KOMMUNALRÅD I MALMÖ FÖR MP I SEX ÅR OCH DESSFÖRINNAN POLITISK SEKRETERARE I FYRA ÅR FAMILJ: MAN OCH ETT BARN BOR: SÖDER OM SÖDERMALM KÖR: VOLKSWAGEN PASSAT MED GASDRIFT PÅ NATTDUKSBORDET JUST NU: HALSTABLETTER ”Att köra fossilfritt ska bli mer attraktivt” Biogasen står högt i kurs hos miljöminster Karolina Skog (MP) när Sverige ska ställa om till en fossilfri fordonsflotta. – Regeringen presenterar snart ett antal skarpa förslag för att öka efterfrågan på fossilfria drivmedel. Vi kommer också med styr medel som gör det mer attraktivt att köpa en bil som drivs fossilfritt. I dag subventionerar vi ju fossila drivmedel som diesel. Det är ett misslyckande, säger ministern som själv kör gasbil. Text: Lennart Lundquist Foto: Malin Hoelstad M iljöpartisten Karolina Skog, miljö minister sedan mindre än ett år tillbaka, vet vad hon vill och kommer att slåss för det. Sättet att transportera saker och oss själva måste ställas om. – Bilen ska förstås finnas kvar, men ska tas ner från sin piedestal. Transporterna måste bli effektivare. Kollektivtrafiken kan bli mycket bättre och det ska ges mer plats för gångtrafik och cykel i städer och tätorter. Biogasen har en viktig roll Karolina Skog räknar upp vad hon anser som de mest attraktiva fossilfria drivmedlen: gas och el. – Biogasen kommer att ha en jätteviktig roll att spela i omställningen för alla typer av fordon. Det är ett väldigt bra bränsle. Biogasens hela kedja från produktion till användning är en riktigt smart lösning. Förslag på styrmedel Produktionen av biogas ökar och gastankstationerna blir fler. – Det som oroar mig är dock att efterfrågan på biogas inte ökar i samma utsträckning. Därför kommer vi att presentera ett antal förslag på styrmedel för att få fart på detta. Men det räcker inte. Vi kommer att leta efter fler. Vi ser också över hur vi ska styra nybilsförsäljningen så att det blir mer attraktivt att köpa en bil som går på fossilfritt. Det går att göra genom att ändra beskattningen till exempel. Karolina Skog menar också att den icke förnybara naturgasen har en roll att spela under en övergångsperiod. – Den kan bidra till omställningen. Inte minst för sjöfarten där den blivit allt mer attraktiv. Om man går från ett smutsigt drivmedel, olja, till att köra fartygen med naturgas, får vi stora utsläppsminskningar. EU sätter stopp Ett problem i sammanhanget är att det finns ett EU-regelverk som hindrar medlemsländerna från att subventionera alternativa driv medel – som biogas. Detta för att inte sätta den fria konkurrensen ur spel. Just nu har Sverige dock fått ett undantag från detta som gäller fram till år 2020. – Jag är inte orolig för att vi inte kommer att få det undantaget förlängt. Men på sikt måste vi förstås ha en permanent lösning. Regelverket handlar dels om konkurrensfrihet – dels om att Bryssel inte tycker om att dålig etanol och palmolja subventioneras. Då har vår fina etanol och fina biogas hängt med i direk tivet. En lösning på problemet som diskuterats vore att införa en så kallad kvotplikt på drivmedel, alltså att det blir lag på att en viss procent av det vi tankar våra bilar med måste vara fossilfritt. Sedan får både konsumenter och branscherna anpassa sig efter detta. – Det kan man nog tänka sig, säger Karolina Skog och ler. Överväger ni det? – Det kan man nog tänka sig. Några dagar före intervjun beslutade Oslo att tillfälligt förbjuda diesel eftersom den lett till akut höga luftföroreningar. Stockholm har ENERGIGAS NR 1 2017 17 ›