Energigas 1
” › Titta på foton av städer och tätorter på 30t
alet. Dubbelriktade cykelvägar, trädalléer! Det var innan bilen tog över. Det är viktigt att påpeka att det var politiska beslut om att bilen skulle ha en särställning, att vi skulle föra in den i alla våra städer. ” samma problem, liksom en rad andra städer, men har valt att inte förbjuda drivmedlet. – Satsningen att subventionera diesel som en lösning av klimatfrågan var ett misslyckande. Den har nu bidragit till luftproblemen i våra städer. Förra året la en statlig utredning fram ett förslag om ett system som skulle få fart på omställningen till mer hållbara och fossilfria transporter. Förslaget kallas bonus-malus. Tanken var att bilar med låga utsläpp skulle belönas med en bonus medan bilar med höga utsläpp skulle straffbeskattas, malus. Förslaget fick mycket hård kritik från remissinstanserna som pekade på att etanolbilar och gasbilar blir utan bonus samtidigt som systemet skulle öka andelen bilar som drivs med diesel. Kritiserat förslag Förslaget ligger nu hos regeringen som ska säga sitt om betänkandet. – Vi bereder ärendet. Men jag håller med om att gasbilar missgynnas. Syftet med bonusmalus-systemet ska ju vara att stärka miljöstyrningen. Så som förslaget från utredningen är utformat nu gör det inte det i tillräckligt hög grad. Den som väljer en ny gasbil får i dag en viss bonus för detta. Den som kör tjänstebil får ett reducerat förmånsvärde och privatbilisten slipper fordonsskatt under fem år. Men om bilen säljs fem år senare uteblir denna bonus. Det har lett till att bilarna i stället säljs i Tyskland där priset på begagnade gasbilar är högre än i Sverige. Gasbilar är mer attraktiva där eftersom gasen är mer subventionerad och billigare än i Sverige. – I EU kallas detta läckage. Sveriges subventioner läcker till andra länder. Det är ju inte bra. Men det har visat sig att det är mycket komplicerat juridiskt att hitta en styrning som följer med bilen hela tiden, efter sex år, efter sju, åtta. Men vi ska göra vad vi kan för att mildra den här effekten. Ett annat förslag som väckt uppmärksamhet är Transportstyrelsens idé om att de två miljözoner som finns för trafiken i de svenska tätorterna i dag utökas med en tredje och ännu strängare, miljözon 3. I den zonen – som bedöms som extra känslig – ska bara el bilar tilllåtas. För gasbilar blir det stopp – om de inte drivs med bränsleceller och tankas med vätgas. – Detta är ett verktyg för kommunerna, och det är upp till dem att besluta om en tredje zon. Men i dag är det inte realistiskt att införa dem eftersom det finns så få elbilar. Det är en framtidsvision. Turbulent första tid Det var i maj förra året som Miljöpartiets ena språkrör Gustav Fridolin ringde. Karolina Skog hade just gått av tåget och det var två Nyordning. Miljöminister Karolina Skog tycker att det är veckor efter att den förra miljöministern Åsa Romson avgått med buller och bång. Kunde hon tänka sig att ta över efter Romson? – Vi pratade en bra stund – om förväntningar och området. Jag hade många motfrågor. Jag bad att få återkomma när jag pratat med familjen. Den första tiden i regeringen jämför hon med att hamna i en torktumlare. – Det finns ett program för att introducera nya ministrar. Det var timslånga dragningar. Fire & Gas Detection Sisjö Kullegata 8, 421 32 Västra Frölunda Tel 031-68 50 05 | www.safetech.nu | E-post info@safetech.nu 18 ENERGIGAS NR 1 2017