Energigas 1
Profilen skulle ha en särställning, att vi skulle
föra in den i alla våra städer. I dag är det bara tre som klarat sig: Visby, Ystad och Sigtuna. Alla andra städer och tätorter har anpassats efter bilen. Det är dags att ta ner bilen från denna piedestal – med politiska beslut. Hon räknar upp några fakta: Förra året slog bilförsäljningen alla tidigare rekord i Sverige – delvis beroende på att de kollektiva alternativen inte är tillräckligt bra. Bilarna tar plats. En bil används i genomsnitt tre procent av sin livstid och står parkerad 97 procent av tiden. – Man kan inte påstå att det är effektivt. För varje bil i Sverige finns det åtta parkeringsplatser. Bilarna tar upp så stora ytor att andra inte får plats. Där skulle det i stället kunna finnas plats för lek, rekreation, fritidsverksamhet. I dag måste dagisbarnen transporteras till platser där de kan leka. Detta måste omprioriteras! Karolina Skog vill styra om investeringarna mot bättre kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik i våra städer. Som exempel pekar hon på stadsmiljöavtalet som ger kommuner som satsar på detta 50 procents bidrag från staten. På så sätt fick Karlstad en bussgata, Lund spårvagn och Malmö fler laddstolpar för elbilar. Nyligen beslutade regeringen att detta erbjudande även skulle gälla om kommunerna satsade på en utbyggnad av cykelvägar. dags att ta ner bilen från sin piedestal och i stället satsa på bättre kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik. I gymnasiet gick hon med i miljörörelsen De första dagarna gick jag bara efter folk eftersom jag inte hittade. Till regeringssammanträdet fick jag ledas. Tidigt intresse för miljö Miljöintresset kom redan när hon var tio, elva år gammal, på egen hand och utan föräldrarnas hjälp. Redan då fanns det en oro över att utvecklingen inte går åt rätt håll. Hon tittade på Barnjournalen och fick veta att regnskogarna var hotade och att våra sjöar försurades. och tog några år senare en magisterexamen i humanekologi vid Lunds universitet. I två omgångar har hon varit kommunalråd i Malmö med ansvar för bland annat framtidens trafik och stadsbyggnad i Malmö. Det är frågor som intresserat henne länge. -– Titta på foton av städer och tätorter på 30-talet. Dubbelriktade cykelvägar, trädalléer! Det var innan bilen tog över. Det är viktigt att påpeka att det var politiska beslut om att bilen VELKOMMEN TIL DEN NORSKE GASSKONFERANSEN 04.- 05. APRIL 2017 THON HOTEL BRISTOL, OSLO www.gasskonferansen.no ENERGIGAS NR 1 2017 19 Cyklar och kör gasbil – Jag vill ändra människors beteende. Men inte genom att ge folk dåligt samvete och moralisera – utan med politiska beslut om bra, attraktiva och hållbara transporter. Det ändrar beteendet. Cyklister i Köpenhamn fick i en enkät svara på varför de cyklade. 97 procent sa att de gjorde det därför att det är enkelt. Cyklar gör också Karolina Skog – numera till söder om Södermalm dit familjen flyttade efter utnämningen. När hon inte förflyttar sig på cykel kör hon förstås gasbil. s