Energigas 1
I korthet Tankbyte på VW pågår Volkswagen har nu
bytt gastank på majoriteten av de bilar som biltillverkaren återkallade under förra året. Bakgrunden till beslutet är de olyckor som skett på grund av rostiga gastankar. Tankbytet gäller bilar av årsmodell 2010 eller äldre och berör Touran, Caddy och Passat. De bilägare som ännu inte kommit in för tankbyte riskerar körförbud efter påminnelser från Transportstyrelsen. Krogar byter till biogas Eriks restauranger i Stockholm går över från att laga mat på naturgas till biogas. Ett avtal är tecknat med Stockholm gas som kommer att leverera grön gas till koncernens krogar. Stöd till gastankstationer Svensk biogas får 9,35 miljoner kronor i stöd från Klimatklivet för att bygga två nya tankstationer för fordonsgas, i Linköping och i Norrköping. Tidigare har företaget fått klimatstöd på 19,3 miljoner kronor för en utbyggnad av infrastrukturen för biogas i Kalmar län. Lokal biogas i busstanken Från årsskiftet kör samtliga bussar i Helsingforsregionen på lokalproducerad biogas. Det finska bussbolaget Helsingin Bussiliikenne ersätter all naturgas med lokalproducerad biogas vilket ska minska koldioxidutsläppen i den finska huvudstaden. Gasbussarna dominerar Andel miljöbussar i Sverige fördelat på drivmedel Biodiesel 5 % El 1 % Etanol 19 % Fordonsgas 75 % Källa: Sveriges bussföretag Grön bränslefabrik i Piteå räddas DME. Pilotanläggningen Green fuels i Piteå ska inte rivas. Med hjälp av miljonstöd kan Luleå tekniska universitet bevara anläggningen i väntan på nya möjligheter. LTU Green fuels stängdes i våras efter att under ett par år ha producerat tusen ton grön dimetyleter (DME) genom förgasning av svartlut. Skälet var att finansieringen från Energimyndigheten upphörde. Nu har Luleå tekniska universitet, som driver anläggningen, säkrat åtta miljoner kronor för att undvika en rivning. 20 ENERGIGAS NR 1 2017 Gammalt gasnät får nytt liv i Helsingborg Helsingborgs bortglömda, över 100 år gamla, stadsgasnät får nytt liv. I de gamla rostiga gjutjärns- och stålledningarna läggs nu nya plaströr som ska försörja stadens krogar med gas. Tekniken kallas relining och är både snabbare och billigare jämfört med att gräva ner nya rör, enligt Öresundskraft som håller i projektet. Det handlar bland annat om att dra gas till Mariatorget, Helsingborgs gamla huvudtorg som nu förnyas till ett modernt krogtorg. Även stadens nya kongresscenter SeaU ska få gas till kök, värmare och mysbrasor. Förlänger säsongen Men först ut blir Hamnkrogen, ett populärt vattenhål i Helsingborg. – Vi ser verkligen fram emot att få gas framdragen till oss. I dag har vi en gasoltub vid varje värmelampa, vilket både säkerhetsmässigt och arbetsmiljömäsHelsingborgs nya kongresscenter kommer att ha tillgång till biogas till kök, värmare och mysbrasor när det slår upp sina portar år 2020. sigt är besvärligt. Hanteringen blir mycket enklare med biogas i ledningar. Vi kan ha fler värmare i gång och därmed kan vi förlänga säsongen, berättar Jonas Johansson, restaurangchef vid Hamnkrogen. Gasen i ledningarna levereras enligt grön gas-principen. Krögare och kunder som vill ha 100 procent biogas betalar lite extra. En del av biogasen i Helsingborgsnätet är lokalt producerad. Tekniska verken säljer Svensk biogas Linköping. Tekniska verken i Linköping säljer sitt distributionsnät för biogas och avyttrar dotterbolaget Svensk biogas. Det kommunala bolaget vill renodla verksamheten och koncentrera sig på att bara producera biogasen, skriver affärsliv.com. – Vi ska sälja mackarna. Vi har gjort bedömningen att vi inte behöver vara överallt Anders Jonsson längre, vi vill koncentrera oss på att producera och i dag finns företag som specialiserat sig på att distribuera gasen, säger Anders Jonsson, vd för Tekniska verken till näringslivssajten. Affären väntas enligt Tekniska verkens vd bli klar under våren eller sommaren. Ståljätte satsar på vätgasdrivna transporter Oxelösund. Stålbolaget SSAB i Oxelösund ska utveckla och testa koldioxid fria interna transporter som drivs av vätgas och bränsleceller. Mångmiljonprojektet drivs tillsammans med forskningsinstitutet TFK och Kalmar, en del av Cargotec. I dag används totalt ett femtiotal olika fordon inom interna transporter i Oxelösund med främst fossila bränslen som energikällor. I projektet ska en 14 ton tung gaffeltruck förses med bränsle celler och drivas med vätgas. Projektet har en budget på över tio miljoner kronor och finansieras till största del av Energimyndigheten, SSAB och Kalmar.