Energigas 1
Fossilfri bilresa med matavfall i tanken n Varje
svensk beräknas i snitt producera 100 kg matavfall per år. n Ur ett kg matavfall kan man i snitt få ut fordonsgas som kan driva en gasbil i två kilometer. n Det årliga matavfallet från en person räcker alltså till en fossilfri bilresa mellan Stockholm och Linköping, 20 mil. invigdes hösten 2015 och drivs av Scandinavian biogas i samarbete med Södertörnskommunernas renhållningsbolag SRV återvinning. Det är hit Stockholms insamlade bruna papperspåsar med matavfall för närvarande skickas. De gröna plastpåsarna hanteras av en sorteringsanläggning i Södertälje, där avfallet blandas med vatten till en slurry som körs till Himmerfjärdsverket i Botkyrka där det rötas och uppgraderas till biogas. – Vi föredrar en anläggning som klarar av förbehandling och uppgradering på ett och samma ställe, så att vi slipper köra runt med slurry i tankbilar. Gladö kvarn är ett sådant ställe, säger Jan Ekvall. Två andra alternativ finns norr om Stockholm: Högbytorp i Upplands-Bro, där Eon nu ska bygga en så kallad kretsloppsanläggning, och Bristaverket i Sigtuna kommun, där Fortum planerar att starta uppgradering av biogas. Uppsala är ett tredje alternativ. Årsförbrukning till 16 000 gasbilar Michael Olausson är Sverigechef för Scandinavian biogas. Han konstaterar att anläggningen i Gladö kvarn – som utöver de bruna påsarna från Stockholm också hanterar matavfall från Borlänge och åtta kommuner i Stockholms län – även har kapacitet att ta hand om allt matavfall från huvudstaden när insamlingen trappas upp till 66 000 ton per år. – Just nu kan vi totalt ta emot drygt 80 000 förlita sig på biogasprojekt i mer glesbebyggda grannkommuner. Eftersom den fullskaliga insamlingen ska starta år 2020 börjar det bli bråttom att komma till beslut. Hetaste spåret just nu är den nya rötningsoch uppgraderingsanläggningen vid Gladö kvarn i Huddinge söder om Stockholm. Den ton per år. Men vi har precis fått miljötillstånd att utöka kapaciteten till 260 000 ton. Energivärdet för den biogas vi då kan producera blir minst 200 gigawattimmar, vilket motsvarar årsförbrukningen för drygt 16 000 gasbilar, säger han. Om och när produktionen i Gladö kvarn byggs ut kommer den att ha samma kapacitet som Scandinavian biogas nya uppgraderingsanläggning vid Henriksdals reningsverk i Stockholm, Nordens hittills största. Den invigdes i fjol och ersatte då en anläggning från år 2010 med en kapacitet på 75 gigawattimmar. En förutsättning för nybygget på Henrikdalsberget var reningsverkets planer på att under de närmaste decennierna fördubbla sin produktion av rågas. Delvis till följd av att Bromma reningsverk ska läggas ner år 2024 och att avloppsvattnet från norra Stockholm där efter ska hanteras i Henriksdal. Men framförallt därför att stadens befolkning förväntas öka stort framöver. Nej, någon brist på lokalt producerad biogas lär det inte bli i Stockholm under de närmaste åren. Den stora frågan som tornar upp sig är i stället vem som ska använda den. Utökar gärna gasnätet i Stockholm En som grunnar på detta är Mathias Edstedt, nätmarknadschef på Gasnätet Stockholm, det numera utlandsägda företaget som äger det 46 kilometer långa fordonsgasnät som förbinder Henriksdal med Högdalen i söder, Bromma i väster och Värtahamnen i norr. – Vi skulle gärna utöka vårt nät och är inte främmande för att bygga en ledning exempelvis till Gladö kvarn. Den skulle kosta runt 100 miljoner kronor, säger han. Men förutsättningarna Mathias Edstedt för detta investeringsbeslut är många. Först ska Stockholms stad bestämma sig för var matavfallet ska hamna. Sedan ska Scandinavian biogas bygga ut sin kapacitet för att kunna hantera de ökade leveranserna. Men viktigast av allt – efterfrågan måste också öka. – Tack vare satsningen på matavfallsinsamlingen känns nu tillgången på biogas mycket säkrare än efterfrågan. Fordonsindustrin och politikerna måste nu visa att de tror på det här bränslet, så att bilister och åkerier köper gasfordon. Först då går det att motivera en ny gasledning och nya tankstationer längs dess sträckning, konstaterar Mathias Edstedt. s ENERGIGAS NR 1 2017 25