Energigas 1
Debattbatt GASOLANLÄGGNINGAR • INSTALLATION • UND
ERHÅLL • SERVICE • PROJEKTERING I HELA SVERIGE Det behövs fler alternativ av förnybara bränslen för att den tunga trafiken ska kunna bli grönare. Det skriver sju aktörer i norr som gått samman och sökt EU-stöd för ett projekt med mål att bygga en korridor av gröna multifueltankstationer för tunga transporter, från Gävle till Luleå och vidare ner till Jyväskylä i Finland. Kontakta oss för mer information info@gasinstallationer.com 020-191990 E Fossilfrihet n intervjustudie som Länsstyrelsen i Västerbotten genomfört visar att åkerier från norra Sverige är väl medvetna om sin roll vad gäller klimatutsläpp och luft kvalitet. Men de ser inte på vilket sätt de ska kunna vara en del av lösningen för att uppnå de politiska mål som satts upp till år 2030 och år 2050. ”Näe, det kommer inte att hända, inte med dagens förutsättningar”, säger de. Det måste finnas såväl politiska incitament för långsiktiga skatteregler som krav från kunderna på minskade utsläpp samt tankstationer för förnybara drivmedel. Åkeriernas marginaler är för små för att de ska kunna ta risken det innebär att byta till ett fordon med annat drivmedel än diesel. De behöver därför en kund som ser mervärdet av transporter med lägre klimatpåverkan. Transporter är en av de största utmaningarna för Sveriges och världens gröna omställning. Enligt Trafikverkets basprognos 2015 kommer godstrans porter på väg att öka med 47 procent i tonkilometer till år 2030. Inte heller inom EU förväntas godstransporterna minska. Tyngre transporter förser inte bara Sverige och Finland utan också övriga Europa med bland annat viktiga råvaror som ger både tillväxt och konkurrenskraft och allt kommer inte att gå på tåg. För att vi ska lyckas med omställningen är det viktigt att förstå att det behövs flera alternativ – men för vem? Det är inte för åkerierna som det behövs fler alternativ, det är för att vi ska lyckas med omställningen. Det är 36 ENERGIGAS NR 1 2017